Het nieuwe nummer van Johannes Is Zijn Naam: ‘De gebruiksaanwijzing van mijn airfryer inspireert mij’

Johannes Is Zijn Naam

Johannes Is Zijn Naam – minimalistisch is zijn muziek. Met zijn nieuwe single Trap nodigt hij ons uit om mee af te dalen én af te tellen naar zijn tweede album, Contact. ‘Het wordt een ritje op een rollercoaster.’

Na een succesvolle carrière als frontman van de Oostendse rockband The Van Jets staat Johannes Verschaeve sinds 2023 alleen op het podium met Nederlandstalige synthpop. Twee maanden geleden loste hij het nummer Wildernis, en nu is er Trap. Kernwoorden: minimalistisch, abstract en donker. ‘Het album kleurt echt donkerder. Maar die duisternis kan ook een heel grote en rijke ruimte zijn’, zegt Verschaeve.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Dat blijkt uit de zwart-wit videoclip. De Oostendse zanger ruilt zijn kenmerkende oranje- en pistachekleurige oversized pakken in voor een klassiek zwart ensemble. Daarin waagt hij zich in een benauwde, minimalistische poppenkast, een beeld dat wordt afgewisseld met abstracte projecties van een trap. Ook de hoes van het album zal uit deze videoclip komen. ‘Ik werkte samen met Jana Van Brussel en Olivier De Vos, net zoals voor de eerste plaat. Ik sta er altijd van versteld hoe dicht hun ideeën aanleunen bij mijn visuele fantasie. Het nummer gaat over grote contrasten, en dat past volledig bij het zwart-witte van de clip. Het bood een zekere abstractie. Dat was wel eens verfrissend’, zegt Verschaeve.

‘Daar zat ik dan in een verborgen hoekje op het terras te huilen.’

Die abstractie zit ook in de zang: ‘Er zitten gaten in de tekst. Het gaat evengoed over de dingen die ik niet zeg. Ik heb de mute- of deleteknop veel gebruikt, op heel het album. Het is aan de luisteraar om de gaten in te vullen. Dat is iets waar ik de laatste tijd op kick: wat kan ik níét zeggen?’ De focus in Trap ligt op de sfeer. ‘Het nummer heeft een soort anticipatie-energie. Er staat iets te gebeuren. Gewoon iets. Wat dat juist is, weet ik niet.’

Gepakt door Pavarotti

Verschaeve haalde bij het schrijven zijn inspiratie bij de Deense auteur Jonas Eika, die zijn roman Na de zon volledig vrij geïmproviseerd schreef. Een interessant experiment voor Johannes Is Zijn Naam: ‘Veel van mijn muziek komt tot stand via improvisatie, maar bij dit nummer heb ik echt geprobeerd om heel intuïtief en onderbewust te schrijven. Ik heb de tekst achteraf ook niet zo heel veel bijgeschaafd.’ En zo belanden Pavarotti en Maradona in de tekst. ‘Het zijn twee herinneringen die blijkbaar in het nummer zijn geslopen. Ik zat me op vakantie in Italië te vervelen op het terras van een pizzeria toen het nummer Miss Sarajevo van Passengers en Pavarotti speelde. Ik was moe en werd plots helemaal meegezogen in het lied. Op de hoogste noot van Pavarotti barstte ik in tranen uit. Daar zat ik dan in een verborgen hoekje op het terras te huilen. Maar dat kan wel eens opluchten. En Maradona is gewoon deel van mijn jeugd. Ik ga nooit vergeten hoe hij die goal maakte met zijn hand, die hij later de hand van God zou noemen.’

‘Ik gebruik soms religieuze metaforen. Het is een beetje een guilty pleasure.’

Johannes Verschaeve haalt zijn improvisatorische schrijfstijl niet alleen bij Deense auteurs, hij laat zich ook graag inspireren door de schilderkunst. Zo vernoemde hij zijn debuutsingle James naar de kunstenaar James Ensor, en voorzag hij op Film Fest Gent een nieuwe soundtrack voor een Rubensdocumentaire van Henri Storck. Verschaeve is dan ook gefascineerd door andere kunstvormen en het multimediale: ‘In mijn hoofd is dat allemaal één grote machine. Ik haal veel uit de schilderkunst of uit literaire parels. Ik heb vroeger ook nog getekend, dus dat visuele zit wel in mij.’

Maar het hoeft niet altijd highbrow te zijn. Soms zoekt Verschaeve het niet te ver: ‘De gebruiksaanwijzing van de airfryer kan ook inspirerend zijn. Er kan dan iets technisch in staan wat ik wil gebruiken.’ Voor het nummer Baby kom thuis op zijn eerste album liet Verschaeve zich al inspireren door het gepiep van huishoudelijke apparaten. En nu is de trap in zijn woning aan de beurt. ‘Dat kwam ook voort uit die onderbewuste manier van werken. Ik dacht aan de trap waarlangs we thuis naar de kinderen roepen. Het kan soms gewoon heel huiselijk zijn.’

In de naam van de vader

Voor de mensen waarmee hij samenwerkt, zoekt de solozanger het ook niet te ver. Hij trad al enkele keren op met zijn vader, die nu het decor voor de videoclip van Trap voorzag. ‘Mijn vader wordt een dagje ouder en af en toe betrek ik hem wel eens in mijn artistieke projecten. Soms is dat leuker dan gewoon babbelen, eens iets samen doen.’ Dat is ook waar de nieuwe plaat van Johannes Is Zijn Naam over zal gaan, die niet toevallig Contact zal heten. Johannes’ vader Jan Verschaeve is geen professionele artiest, maar heeft wel enkele nummers op zijn naam staan, liedjes over het gezinsleven. ‘Zijn muziek was meer kleinkunst, maar ik herken wel zaken van zijn muziek in de mijne. Het speelse en het religieuze in mijn muziek, bijvoorbeeld. Mijn vader was een priester, maar is daarvan weggelopen. Geloof had bij ons een moderne invulling, en dat heeft een invloed gehad op mijn muziek. Ik gebruik soms religieuze metaforen. Het is een beetje een guilty pleasure, maar altijd met respect voor het geloof. Ik vind dat wel een toffe waas die over mijn werk ligt.’

‘Wat er nog niet is, voelt toch altijd specialer dan wat er wel al is.’

Het album van Johannes Is Zijn Naam komt uit in het najaar, maar zo lang zullen we niet moeten wachten om weer van Johannes Verschaeve te horen. ‘Eigenlijk is Trap een introductie in het universum van het album. Voor de release van Contact zal ik nog muziek uitbrengen. Voor deze campagne hebben we het zwaartepunt naar voren gehaald. Wat er nog niet is, voelt toch altijd specialer dan wat er wel al is.’ En wat we nog kunnen verwachten? Volgens Verschaeve een beetje van alles: ‘Het wordt een rit op een rollercoaster. Van de spannende start tot de duistere kochten op de plaat waarin ik in een donkere kamer tot je zing. Het wordt een toffe reis.’

Johannes Is Zijn Naam

Speelt op 13.06 op Vers Vuur, Antwerpen

Contact

Verschijnt op 03.10 via Klokwerk Oranje

Johannes Verschaeve

Geboren in 1980 in Kortrijk.

Wint in 2004 Humo’s Rock Rally met The Van Jets, waarbij hij frontman, zanger en gitarist is. In 2019 gaat de band uit elkaar.

Opereert sinds 2020 solo als Johannes Is Zijn Naam.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content