
Het manifest van Soulwax, de nieuwe The xx (en onze vier andere tracks van de week)
De beste singles van de week, u iedere week aangeboden door muziekman Jonas Boel.
Soulwax – Transient Programs for Drums and Machinery
Volgende lente trekt Soulwax door Europa in de herschikte bezetting die tijdens Pukkelpop werd voorgesteld. Zeven man, drie drummers en genoeg machinerie om een kathedraal mee te verwarmen. Op 11 april houdt de Gentse karavaan halt in de AB. Dit acht minuten durend manifest geeft u alvast een idee.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Pond – 30000 Megatons
‘It’s 30000 megatons, boy, and it hurts’, begint deze apocalyptische track uit het te verschijnen, nieuwe album van Tame Impala-offshoot Pond. ‘30000 megatons, it’s just what we deserve’. Zou dat één en ander te maken hebben met die nieuwe Amerikaanse Commander in Chief en het kernarsenaal aan z’n vingers?
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Alex Izenberg – Hot is the Fire
Bij Weird World – een zusterlabel van Domino – blijven ze weirdo’s op ons afvuren. Na Jib Kidder, Peaking Lights, Drugdealer en Soft Hair is het de beurt aan Alex Izenberg. Zijn binnenkort onthulde debuut Harlequin zou vergelijkingen oproepen met Scott Walker, Simon & Garfunkel, en Grizzly Bear.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
The Comet Is Coming – Final Eclipse
Saxofonist Shabaka Hutchings kennen we van Shabaka & The Ancestors en Sons of Kemet, én van The Comet is Coming, vorige week door Gemma Thompson van Savages in Knack Focus omschreven als ‘een extravagant spacejazztrio’ – hun nieuwe single geeft haar gelijk.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
The xx – On Hold
Ze zijn opnieuw bijeen, de drie van The xx. Na een verdiende vakantie en de solo-avonturen van Jamie Smith houden ze een nieuwe, derde langspeler boven het doopvont, op 13 januari. De eerste single uit I See You is opgebouwd rond een sample van de eightiesklassieker I Can’t Go For That (No Can Do) van Hall & Oates. Effe wennen, toch.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Ramin Djawadi – A Forest
Als uitsmijter deze pianoversie van een andere eightiesklassieker. Wie de uitstekende HBO-reeks Westworld volgt heeft hem al gehoord.
Klik hier om dit alsnog toe te laten