Gent Jazz – Dag 4: Swingjazz-herrie bij Bryan Ferry (****)
Bryan Ferry had een veertienkoppig jazzorkest meegebracht naar Gent, maar overtuigde toch vooral met zijn klassieke rockrepertoire.
Wie: Bryan Ferry & The Bryan Ferry Orchestra (****) The gig: Roxy Music-frontman Bryan Ferry kwam eind vorig jaar aanzetten met ‘The Jazz Age’: een plaat vol bekende en minder bekende Roxy- en Ferry-nummers in een jaren ’20 swingjazz-kleedje. Het zijn stuk voor stuk instrumentale songs, waar de melodie van de originele liedjes jammer genoeg nog maar nauwelijks in doorschemert. ‘The Jazz Age’ is een gimmick. Maar wel een goeie gimmick, aldus Baz Luhrmann, die twee songs van The Bryan Ferry Orchestra gebruikte in ‘The Great Gatsby’.
“Wat-is-dit?!” Een jongen van rond de twintig wist niet goed wat er gebeurde toen Ferry in het openingskwartier in de coulissen bleef, en er een veertienkoppig orkest opdaagde dat een paar van die instrumentale Jazz Age-nummers, waaronder ‘Avalon’ en ‘Just Like You’ van Roxy Music, op het publiek losliet. De toeschouwers reageerden eerder mak – de songs niet herkend, vermoeden wij.
Toen Ferry uiteindelijk het podium betrad om de vocalen te verzorgen bij swingjazz-versies van ‘Love is the Drug’ en ‘Back to Black’ van Amy Winehouse – beiden aanwezig op de Great Gatsby-soundtrack -, slaakte het publiek een eerste zucht van herkenning. En wanneer niet veel later de gitaren bovengehaald werden voor ‘Same Old Blues’, ‘Jealous Guy’, ‘Don’t Stop The Dance’ en de Dylan-cover ‘Knocking on Heaven’s Door’, kwam ‘The Great Ferry’ helemaal boven water.
“‘The Jazz Age’ is een ideale plaat om op te leggen bij een cocktail”, zei Gatsby-maker Luhrmann een tijdje geleden over Ferry’s laatste album. Wij volgden zijn advies op en begaven ons tijdens de swingjazz-intermezzo’s naar de toog, om ons daarna door Ferry’s klassieke repertoire te laten onderdompelen in nostalgie en romantiek. Don’t jazz it up, meneer Ferry. Maak nog eens een rockplaat.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier