Er hangt een toxisch geurtje rond het onverwachte succes van r&b-artiest 4batz

In de muziekwereld kan het succes soms uit het niets opduiken. De opkomst van 4batz is daarvan een perfect voorbeeld. Hij domineert het internet, terwijl hij slechts drie singles uitbracht. Maar achter zijn succes schuilt een doordacht plan.

Met zijn zachte soulstem zingt hij over thema’s als liefde en manipulatie binnen een ingewikkelde relatie, terwijl hij wordt begeleid door eenvoudige lo-fi beats. 4batz heeft het aura van een drillrapper, maar klinkt alsof hij de broer zou kunnen zijn van Brent Faiyaz. Dat yin en yang-effect lijkt duidelijk te werken.

Hoewel 4batz tot nu toe slechts drie singles uitbracht, heeft hij iets meer dan 13 miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify. Ook op sociale media is hij razend populair. Met 670 duizend volgers op Instagram en 740 duizend op TikTok kan u er niet meer omheen. Die cijfers zijn zachtjes uitgedrukt indrukwekkend. Zeker omdat hij zijn sociale media-accounts pas aanmaakte in het najaar van vorig jaar. Nu vraagt iedereen zich af waar 4batz plots vandaan komt. Het korte antwoord: uit Dallas. Het lange antwoord zet een discussie in gang.

Van niets tot enorm populair

Aan een ongeziene snelheid verovert 4batz de wereld. Vorig jaar in juni bracht hij zijn debuutsingle act i: stickerz “99” uit dat naar eigen zeggen voortvloeit uit een periode van veel liefdesverdriet. Hij zingt: ‘I might just call and catch a plane. I might just come see you today’. Met een speelduur van 1 minuut en 44 seconden, zijn verhoogde zangstem en vertraagde outro, is de single heel bewust voorbestemd voor TikTok-viraliteit, wat het ook bereikte. Net als zijn andere twee singles trouwens.

De 22-jarige artiest kreeg lovende woorden van verschillende grote spelers uit het vak zoals Drake, SZA en Ty Dolla Sign. Zelfs Ye liet weten aan paparazzi dat hij fan is. Niet alleen artiesten, maar ook platenlabels liggen aan de voeten van 4batz. Een biedingswedstrijd mondde vorige week uit in een contract met Drakes label OVO Sound, wat een kortetermijnlicentie zou zijn voor één ep. Maar Drake, zoals we hem kennen, doet er nog schepje bij. Afgelopen vrijdag bracht 4batz een nieuwe remix uit van zijn tweede nummer act ii: date @ 8 waarop ook de rapper uit Toronto zelf te horen is. En dat is momenteel al meer dan 10 miljoen keer aangeklikt op Spotify.

Naast lofuitingen ontvangt 4batz ook veel kritiek op het internet. Sommige beschouwen hem als een ‘industry plant’, een artiest die sterk leunt op achterliggende steun van bijvoorbeeld een platenlabel, maar in realiteit zich voordoet als een onafhankelijke artiest die zijn succes enkel aan zijn talent toeschrijft. Dat lijkt misschien een beetje op een complottheorie, maar in het geval van 4batz is het wel een terechte bedenking. Hoe kan een artiest met maar drie nummers op zijn naam zo populair worden? Niet dat hij slechte muziek maakt, maar het aantal luisteraars en volgers die hij op zo’n korte termijn aantikt is zeer uitzonderlijk. Zelfs in een wereld waar het algoritme van TikTok onze muzieksmaak sterk beïnvloedt.

Online dominantie

4batz verwierf vooral bekendheid door online actief aanwezig te zijn. Zijn kwaliteitsvolle TikTok-video’s en optredens op het YouTube-kanaal 4 Shooters Only doen duidelijk hun werk. Ook vond hij al snel de weg naar verschillende populaire Spotify-playlists. Dit is niet het werk van een onafhankelijke artiest, wat op het eerste zicht wel lijkt.

Achter het nonchalante karakter verschuilt er een intelligent team. Zijn manager heet Amber Baker, een ervaren Amerikaanse producent en manager. Volgens haar LinkedIn-profiel werkt ze momenteel bij RCA Records, een vooraanstaand Amerikaans platenlabel. Ze werkte ook al samen met grote merken als McDonald’s en Balenciaga. En artiesten zoals Gucci Mane, The Weekend en Gunna. Niet zomaar een zakenvrouw, dus. 

Het onverwachte succes van 4batz is dus niet helemaal toevallig. Achter de spontane doorbraak van de artiest schuilt een doordachte strategie waarbij slim gebruik wordt gemaakt van sociale media. Hij beantwoord perfect aan hoe Gen-Z tegenwoordig muziek consumeert. En dat heeft hij deels te danken aan zijn bedachtzame achterhoede. Misschien is het gedoe rond de artiest wel een mooi voorbeeld van hoe sterk sociale media ons in de ban heeft. Vooral de jonge luisteraars weliswaar. Artiesten zoals Ice Spice, CJ en Doja Cat kunnen meepraten. Het lijkt tegenwoordig een sport te zijn: muziek produceren die perfect past op TikTok.

Laat het duidelijk zijn: 4batz is geen slechte artiest. Toch voelt de manier waarop hij bekend is geworden anorganisch aan, maar dat hebben we eigenlijk aan ons zelf te danken. Nu mogen we wachten op zijn debuut-ep, getiteld u made me a st4r, zoals hij onthulde in een interview met het Amerikaans weekblad Billboard. Of die het internet zal breken valt nog af te wachten. Wellicht weet 4batz het antwoord al. 

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content