Camille Yembe besloot in het Frans te zingen dankzij Charles Aznavour

Camille Yembe © Kwabena Sekyi Appiahnti

LEEFTIJD 28

LOCATIE Brussel

INSTAGRAM @camilleyembe

IN HET KORT Songwriter en zangeres. Maakt eclectische Franstalige pop op het snijvlak tussen Lous and The Yakuza, Oscar and The Wolf en Angèle. Fan van Thom Yorke en Aphex Twin.

Magnifieke stem’, zegt Stromae. En van Angèle krijgt een Instagramclip voor haar single Encore zes vlammetjes. Het zijn niet de minsten die Camille Yembe hebben opgemerkt. De Brusselse – dochter van een Congolese vader en een Belgische moeder, met wie ze als kind graag karaoke zong – timmert al even aan de weg. Sinds haar twintigste schrijft ze songs, onder meer voor de Franse artiesten Eva (voorheen Eva Queen) en Stéfi Celma. Het was bij Celma dat het voor Yembe begon. ‘Een van mijn songs was bij haar terechtgekomen. Ze vroeg me of ze die mocht overnemen’, vertelde ze aan Bruzz. ‘Ik was nogal van mijn stuk. Mijn eerste reactie was: néé! (lacht) Tot ik besefte: hey, misschien kan ik songs voor anderen schrijven. Voor ik het wist, schreef ik voor Tiakola, toch een grote naam in Frankrijk.’

Sinds kort doet ze dat ook voor zichzelf: binnenkort verschijnt haar eerste ep, Plastique. Blikvangers daarop zijn de in melancholie gedrenkte hooks en haar ambrozijnen stem, waarmee lyrics als ‘moi je suis qu’une môme qui rêve’ (‘ik ben gewoon een kind met dromen’) een heel eigen glans krijgen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Yembe legt haar traject graag vast. Ze uploadt making-ofs van haar clips op YouTube, toont in TikTok-reels haar liefde voor Doechii, en documenteert haar leven als artiest in een video van 60 seconden – van busrit tot jamsessie en soundcheck, van omkleden en stressen tot een zinderende liveshow in Parijs. ‘Zulke video’s maken is fijn om te doen, maar ik wil jongere artiesten ook een idee geven van hoe het er allemaal uitziet’, zegt ze daarover. ‘Dat had ik vroeger misschien zelf wel nodig.’

Nadat ze, vóór haar achttiende, van huis wegging – Yembe groeide op in een sociale woning in Molenbeek – werkte ze in cafés en een callcenter om rond te komen. Aan Le Vif vertelde ze hoe ze experimenteerde met piano en gitaar en covers inzong. Tot ze een video van zichzelf opstuurde naar Brussels hiphoppionier Ghandi. De twee gingen aan de slag, vonden Yembe’s sound en maakten een ep – die nooit het daglicht heeft gezien. En dan nog een. En die vindt op YouTube wel gehoor: ‘I don’t speak French, but this is le feu!’

EEN WILLEKEURIGE QUOTE ‘Ik vond mijn stem beter klinken in het Engels. Tot ik online stootte op een liveversie van La Bohème. Hoe Charles Aznavour dat nummer bracht… geen zever: ik heb gehuild. Sindsdien zing ik in het Frans.’

IN CONCERT Op 29.06 op Couleur Café in Brussel en op 20.07 op Dour Festival

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content