5 sleutelsongs van Thé Lau en The Scene: ‘Mijn arbeid is gedaan’

The Lau © Belga

De rijke songcatalogus van Thé Lau reduceren tot vijf songs is sowieso een vorm van heiligschennis. De man laat een imposant oeuvre na, zowel met The Scene als onder zijn eigen naam. Maar dit handvol liedjes zal ongetwijfeld blijven voortleven in het collectieve bewustzijn van iedereen die het Nederlands machtig is.

‘Blauw’

De doorbraakhit van The Scene uit 1990, waarmee Thé Lau overtuigend bewijst dat ook het Nederlands een kneedbare rock-‘n-rolltaal kan zijn. De zanger gaat een avondje stappen en ziet het licht door een waas van alcohol: “Ik heb vannacht gedronken en gezien / Hoe geen vrouw ooit krijgt wat ze verdient”. Het bracht bij velen een gevoelige snaar aan het trillen. Want het gevoel is, zoals zo vaak bij Lau, belangrijker dan de exacte betekenis: “Blauw, Blauw, blauw kom ik terug naar jou”.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Rigoureus’

De allerlaatste song die Thé Lau live speelt met The Scene, tijdens het afscheidsconcert in de Brusselse AB, op 21 juni 2014. Een intense song over onblusbare verlangens en de ravages van de tijd: “Voor wie wacht komt alles steeds te laat”.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Iedereen is van de wereld’

“Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen”: Thé Lau schrijft een ode aan de misfits en de underdogs die we allemaal een beetje zijn en doet dat met een slogan die verbondenheid uitdrukt. Geen wonder dat het lied in een mum van tijd tot een ware volkshymne uitgroeit, die live door iedereen wordt meegezongen. Ze groeit ook uit tot een hoogtepunt tijdens het optreden van The Scene tijdens Torhout-Werchter in 1994.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Open’

Een song uit 1992 die letterlijk zo ‘open’ is dat de luisteraar het mysterie zelf mag invullen. “Mijn wereld kraakt”, zingt Thé Lau. En: “Er is iets dat harder toeslaat en dat maar niet verdwijnt”. Je zou het de blues kunnen noemen. Een zanger, vergeefs op zoek naar “het woord dat alles openmaakt”. Deze opname komt uit de eerste en meteen ook laatste passage van The Scene op Pinkpop, op een moment dat Lau al beseft dat zijn dagen geteld zijn. Tom Barman fungeert voor de gelegenheid als ‘special guest’. De bottom line: “Er is te veel verlangen, er is te weinig tijd.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Volle maan’

De soundtrack bij een afscheid, bij de leegte die volgt op de euforie. Een druilerige song uit de cd ‘Marlene’ uit 1998. “Ik voel me leeg en nutteloos / Mijn arbeid is gedaan / Mijn vriend, beroer nu maar de toets / Die zingt: we moeten gaan.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content