Waarom Wim Opbrouck gemist zal worden bij NTGent

Wim Opbrouck in Brussel, 15 juni 2017. (Alle rechten voorbehouden) © Merlijn Doomernik
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

En plots is wat in de sterren geschreven stond nieuws: Wim Opbrouck verlaat het NTGent, het theatergezelschap waarbij hij sinds 2005 de pannen van het dak speelde als acteur, danser, muzikant én zelfs artistiek leider. Een videowandeling langs zijn hoogtepunten.

Wim Opbrouck start zijn carrière in 1996 bij de Blauwe Maandag Compagnie van regisseur Luk Perceval en speelt onder meer mee in de legendarische theatermarathon Ten oorlog (1997). In 1998 verhuist hij met Perceval mee naar het Antwerpse stadstheater Toneelhuis. Opbrouck toont er aan Vlaanderen – dat nog schuddebuikte van de In De Gloria– en Het eiland-kolder – dat hij ook donkere rollen de baas kan. In Knack Focus liet hij in 2008 optekenen dat hij allesbehalve fluitend door het leven gaat. ‘Als ik een clown ben, dan is net een sombere.’

Ik val… val in mijn armen (2007)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Rotterdamse Schouwburg344459https://i.ytimg.com/vi/PzhvVcJt4Qg/hqdefault.jpghttps://www.youtube.com/user/rdamseschouwburgYouTubevideo480https://www.youtube.com/3601.0Ik val..val in mijn armen clip

In 2005 vraagt regisseur Johan Simons hem om tot het ensemble van NTGent toe te treden. Simons is een van Opbroucks beste vrienden. Dat, én het feit dat Gent dichter bij Opbroucks thuishaven Harelbeke ligt, waren de redenen om ‘ja’ te zeggen.

Hij debuteerde als NTGent-acteur in Simons’ De Asielzoeker. Maar zijn eerste, echte hoogtepunt is het country-avontuur met NTGent-collega Els Dottermans. De twee podiumbeesten reizen van 2006 tot 2009 met hun countryshow Ik val… val in mijn armen door Vlaanderen en Nederland. Voor de voorstelling vertaalde onder meer Frank Van der Linden verschillende countryklassiekers naar het Nederlands. Zo werd The LemonheadsInto Your Arms bewerkt tot Recht in uw arms. De voorstelling bewandelt het pad dat Opbrouck naar eigen zeggen het liefste neemt: ‘Het lachen dat heel dicht bij het huilen aanleunt, dat is het pad dat ik vaak bewandel’, klinkt het in 2005 in Knack Focus.

Vergeten straat (2008)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
344TrienaleVergeten Straat 17 augustus 2008360https://www.youtube.com/video480https://i.ytimg.com/vi/tSmH7i5i83I/hqdefault.jpgYouTubehttps://www.youtube.com/user/Trienale4591.0

Vergeten Straat (2015)

video1.0Vimeohttps://vimeo.com/Spiegelproject Vergeten straatNTGenthttps://vimeo.com/ntgent0pro

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
640360211NTGent Publiekswerking en vzw Kompas werken samen aan deze spiegelproductie Vergeten straat.

Een nauwe straat loopt dood tegen den hoogen botten achtergevel van een pakhuis. Het is er stil. Het zoemen van een graanzuiger achter den blinde muur, en het roepen van een paar spelende kinderen, maken de stilte nog dieper. Den laatsten tijd hoort ge ook het vaag gerommel, het verre klappen en breken voor de Noord-Zuid-verbinding En soms, heel dof: boem.https://i.vimeocdn.com/video/511403832_640.jpg640360https://i.vimeocdn.com/filter/overlay?src0=https%3A%2F%2Fi.vimeocdn.com%2Fvideo%2F511403832_640.jpg&src1=http%3A%2F%2Ff.vimeocdn.com%2Fp%2Fimages%2Fcrawler_play.png2015-03-17 12:27:47122445575/videos/122445575

Intussen laat Opbrouck zich ook bij NTGent opmerken als karakteracteur. In 2008 speelt hij mee in Johan Simons’ bewerking van Louis Paul Boons Vergeten straat. Dat deze voorstelling in 2015 wordt hernomen door een cast die bestaat uit mensen met een beperking toont een ander facet van Opbrouck: hij wil meer doen dan stralen in de spotlights. Hij wil die spotlights ook gebruiken om kwetsbare mensen letterlijk en figuurlijk een podium te geven.

Aida* (2010)

YouTube

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
video480https://www.youtube.com/1.0360Odegand 2010 finale met vuurwerkm10vdk344459https://i.ytimg.com/vi/lAKNca6z7WY/hqdefault.jpghttps://www.youtube.com/user/m10vdk

Daar is ook Aïda* een voorbeeld van. Met die voorstelling start Opbrouck zijn carrière als artistiek leider van het Gentse stadstheater. Hij deelt de scène met het personeel van NTGent. Samen zongen ze Verdi’s klassieker. Opbrouck is een atypische leider. Zijn ‘bureau’ is zijn smartphone en hij blijft intussen spelen.

Kinderen van de zon (2011)

Trailer Kinderen van de zon 12|13 – Toneelgroep Amsterdam / NTGent3604802701.0videohttps://www.youtube.com/https://i.ytimg.com/vi/DseGBQ6MuOQ/hqdefault.jpgtoneelgroepamsterdamhttps://www.youtube.com/user/toneelgroepamsterdamYouTube

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
480

Hij speelt onder meer in Kinderen van de zon, een van dé succesvoorstellingen van NTGent, in een regie van Ivo van Hove.

Rood (2013)

https://www.youtube.com/ntgentYouTube270360https://i.ytimg.com/vi/xXta6Kivalc/hqdefault.jpgvideo1.0480
Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
https://www.youtube.com/user/ntgentTrailer Rood480

Opbrouck is naast een begenadigd acteur ook een sterk tekenaar. Toen hij artistiek leider van het NTGent werd, tekende hij de muren van de foyer eigenhandig vol. En in 2013 kruipt hij in de huid van één van zijn helden: Mark Rothko.

We shall overcome (2014)

4801.0we shall overcome NLhttps://www.youtube.com/user/ntgent270360YouTubehttps://www.youtube.com/ntgenthttps://i.ytimg.com/vi/P8i_KhPqG44/hqdefault.jpgvideo480
Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

In 2015 geeft hij het artistiek leiderschap terug aan Johan Simons en neemt hij afscheid zoals hij begon: met een muzikale voorstelling. Een ode aan de vrede, dit keer.

En avant marche (2015)

video1.0Vimeohttps://vimeo.com/Trailer En avant, marche!NTGenthttps://vimeo.com/ntgent0pro
Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
640360118En avant, marche! Nieuwe voorstelling van regisseurs Frank Van Laecke en Alain Platel en componist Steven Prengels geïnspireerd op de traditie van muziekverenigingen die al decennia lang deel uitmaken van het sociale en culturele leven. Vier acteurs en zeven muzikanten krijgen op scène telkens het gezelschap van een plaatselijke harmonie of fanfare.https://i.vimeocdn.com/video/515842326_640.jpg640360https://i.vimeocdn.com/filter/overlay?src0=https%3A%2F%2Fi.vimeocdn.com%2Fvideo%2F515842326_640.jpg&src1=http%3A%2F%2Ff.vimeocdn.com%2Fp%2Fimages%2Fcrawler_play.png2015-04-22 05:03:35125664239/videos/125664239

Tijdens wat zijn laatste jaren als NTGent-acteur blijken te zijn, gooit Opbrouck zich in enkele heerlijke experimenten. Hij laat zich regisseren door Alain Platel in En avant marche!, een pakkend eerbetoon aan de fanfare waarin Opbrouck de onstuimige danser in zichzelf ontdekt.

Free Kings (2016)

video1.0Vimeohttps://vimeo.com/WE FREE KINGS – trailerNTGenthttps://vimeo.com/ntgent0pro
Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
64036039In een wereld die steeds benauwder aanvoelt, gaan Wim Opbrouck en Wilfried de Jong op zoek naar de betekenis van vrijheid. Naar het hier en nu – met de verbeelding als soevereine kracht. Hun gids is de jazz: muziek op het scherp van de snede, als bevrijding van de geest. Intiem. Wild. Heftig. We Free Kings is een voorstelling over het nemen of benemen van de vrijheid. Over medemenselijkheid en universele broederschap. Een voorstelling die een verzet uitdrukt tegen elke vorm van macht. Opbrouck en de Jong zoeken samen een weg uit de bekrompenheid en wagen een sprong in het diepe, voortgestuwd door een eigenzinnige selectie van persoonlijke favorieten en regelrechte klassiekers. Met de woorden van John Cage: ‘There is no such thing as silence.’https://i.vimeocdn.com/video/619111937_640.jpg640360https://i.vimeocdn.com/filter/overlay?src0=https%3A%2F%2Fi.vimeocdn.com%2Fvideo%2F619111937_640.jpg&src1=http%3A%2F%2Ff.vimeocdn.com%2Fp%2Fimages%2Fcrawler_play.png2017-02-17 12:21:44204568679/videos/204568679

Hij neemt afscheid van het NTGent in vrijheid. Letterlijk. Samen met de Nederlandse acteur en zielsverwant Wilfried de Jong maakte hij een voorstelling wars van alle codes en conventies. Eentje over je vrij voelen.

Zomergasten (2017)

360
Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
480VPRO Zomergasten in 5 minuten: Wim Opbrouck270480videovpro.nlhttps://i.ytimg.com/vi/6QEJwPIruT0/hqdefault.jpghttps://www.youtube.com/YouTube1.0https://www.youtube.com/user/vpro

In deze aflevering van Zomergasten kondigt hij, al dan niet bewust, zijn afscheid van NTGent aan. Het Gentse stadstheater maakte – kalmpjes uitgedrukt – een turbulent jaar mee. De Zwitserse regisseur Milo Rau werd intussen verkozen tot de nieuwe artistieke leider en moet het gezelschap vanaf het voorjaar van 2018 in rustiger vaarwater brengen, én een koers bepalen die relevant is voor de stad en haar dynamiek. Rau is een van de meest interessante politieke theatermakers, die geen blad voor de mond neemt en de realiteit onderzoekt vanop de scène. Hij kondigde ook aan dat in juni 2018 elk vast acteurscontract herbekeken en eventueel stopgezet zou worden, om ruimte te maken voor een meer diverse acteursploeg.

Rau en Opbrouck strijden beiden vanop het toneel voor een betere wereld. Rau doet dat op een haast journalistieke manier, Opbrouck op een onstuimige, warmhartige manier, zich wentelend in de grote verhalen en de grote klassiekers van toen en nu. Voor de man die in Knack Focus liet optekenen ‘Waarom zou je genoegen nemen met de werkelijkheid als je iets beters kan fantaseren?’ is Rau misschien niet de artistieke leider in wiens werk hij kan thuiskomen als speler en maker.

En wat nu met Opbrouck? Dit najaar duikt hij letterlijk de taarten in tijdens Bake Off Vlaanderen op Vier, de Vlaamse tegenhanger van The Great British Bake Off. En hij kondigde tijdens Zomergasten aan meer sociaal-artistieke werk te gaan maken. Daarmee trekt hij de lijn door die hij tijdens zijn periode in NTGent uitstippelde en verkende. En zo staan er die sociaal-artistieke sector hartverwarmende, onstuimige tijden te wachten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content