Regisseur - Milo Rau

Gezelschap - NTGent

Locatie - /

Cast - Arne De Tremerie

Milo Rau en Édouard Louis hadden een plan om samen een stuk te maken. Dat plan viel in het water en werd vervangen door een béter plan, met een hoofdrol voor Arne De Tremerie.

© Michiel Devijver

Lap. Dé iconische scène uit Titanic zal nooit meer hetzelfde zijn na het zien van deze voorstelling. In deze door Milo Rau geregisseerde monoloog speelt en zingt Arne De Tremerie in zijn uppie de sleutelscène uit de film Titanic. Hij doet dat fantastisch. Die filmscène is een van de lievelingsscènes van de Franse succesauteur Édouard Louis. Louis is een leeftijdgenoot van De Tremerie. Aanvankelijk zou Louis de voorstelling schrijven én spelen. Die voorstelling zou in mei 2021 in première gaan. Enkele dagen voor de première bliezen Rau en Édouard alles af. ‘Ontevreden over het artistieke eindresultaat’, zo klonk het.

Lap. Dé iconische scène uit Titanic zal nooit meer hetzelfde zijn na het zien van The Interrogation.

Intussen was Rau aan het werk met Arne De Tremerie in Grief and Beauty. Daarin merkte hij niet alleen dat De Tremerie een van dé beloftes van de jongste generatie acteurs is. De Tremerie lijkt ook fysiek op Louis. Er ontkiemde een plan in Rau’s hoofd. ‘Wat als De Tremerie Louis zou spelen?’ Dat plan beleefde een te korte premièrereeks in januari 2023 en gaat nu eindelijk op tournee.

Wanneer het publiek de zaal binnen wandelt, zit De Tremerie op een stoel. Zijn rugzak staat naast zijn stoel. Geregeld neemt hij de zak op schoot om een slok water te drinken, of om een passage uit het script te lezen en stilletjes te mompelen. Hij is zichtbaar nerveus. Dit is het moment waarop elke acteur vertwijfeld denkt: ‘Waarom ben ik in godsnaam acteur geworden?’ Boven de scène hangt een scherm. Wanneer op dat scherm Édouard Louis verschijnt, begint de voorstelling.

Louis vertelt vanop het scherme over het moment waarop hij Rau mailde dat hij de voorstelling niet kon en wilde spelen. Dan kijkt hij naar het podium. Daar staat De Tremerie die vanaf dan Louis vertolkt. Hij vertelt het verhaal over een jeugd in een grauwe Franse buurt waar homofobie de norm lijkt. Louis leert zichzelf te verbergen en zoekt allerlei activiteiten en uitvluchten om niet op de speelplaats te hoeven zijn. Zo belandt hij in een toneelcursus. Daar krijgt hij dé tools om een rol te spelen. Tot hij ontdekt dat schrijven thuiskomen is. En dat hij niet geniet van het spelen.

The Interrogation is een door Milo Rau minutieus geregisseerde monoloog die twee jongemannen portretteert en hen toont in hun kwetsbaar proberen, falen, scoren.

‘Maar ik vind het wel tof!’, klinkt het ineens. De Tremerie stapt naar voren en kijkt met fonkelende ogen de zaal in. Ineens valt je op dat hij niet alleen Louis speelt maar ook zichzelf. Zijn in vrolijk kleuren gelakte vingers zijn niet de handen van schrijver Louis. Het zijn de handen van de tedere speler Arne De Tremerie. En hoe hij vervolgens Louis’ favoriete scène uit Titanic speelt, toont een acteur die vol overgave geniet van het spelen, net zoals Louis geniet van het schrijven.

Het maakt van The Interrogation een door Rau minutieus geregisseerde monoloog die twee jongemannen portretteert en hen toont in hun kwetsbaar proberen, falen, scoren. En hoe de kunsten hen helpen zichzelf te zijn.

The Interrogation (NTGent) reist vanaf 13 maart 2024 door Europa en is ook te zien in Gent (13 maart), Waregem (15 maart), Roeselare (20 maart), Ieper (21 maart) en Antwerpen (25-26 maart). Alle info: ntgent.be