Game ‘Ridge Racer: Unbounded’: De beuk erin

Ongehavend aan de eindmeet verschijnen is bij deze schrootracer onbegonnen werk. Gordels om en rammen maar!

Achtergrond

De Japanse Ridge Racer-serie scheurt al een eeuwigheid mee. In 1993 eerst in de arcadehallen, later in sequels op elke denkbare thuisconsole en portable. Auto’s die door bochten slippen als bobsleeën én door nitroglycerine opgewekte snelheidsexplosies vormen steevast de spil van de gameplay. Tot nu, want voor de eerste maal in negentien jaar durft de reeks aan zijn eigen motor te sleutelen.

Stijlbreuk

Bugbear Entertainment, de Scandinavische ontwikkelingsstudio achter de beruchte FlatOut-crashreeks, maakt Unbounded zelfs bijna totaal onherkenbaar voor doorgewinterde Ridge Racer-fans. Naast glad gepolijste, eigentijdse graphics is vooral de rebelse insteek de grootste wijziging. Het vriendelijke familiale karakter heeft plaatsgeruimd voor stadsraces waarbij tegenstanders, etalages en gebouwen naar hartenlust kunnen worden geramd en ingebeukt.

Rijdende speeltuin De fictieve metropool waarin de raceactie zich afspeelt, is niet vrij doorkruisbaar zoals bij pakweg Burnout: Paradise of sommige Need For Speed-episodes, maar dat wordt gecompenseerd door de grote keuzewaaier aan speelmodi. Erg leuk is ook de mogelijkheid om soepel en snel zélf racetracks en hele stadsgebieden te creëren, en die online te delen met anderen.

Verdict

Echt origineel, vernieuwend of verrassend kunnen we Ridge Racer: Unbounded moeilijk noemen. Ingrediënten uit tientallen andere arcade racegames worden vrolijk gejat en als valse nouvelle cuisine opgediend. Dat neemt niet weg dat het bliksemsnelle vuurwerk van knarsend metaal en ingedeukt koetswerk bijzonder verslavend werkt voor de ogen. Logica en rijbewijs zijn facultatief.

Dimitri Dewever

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content