Templeton brengt wervelstorm aan beelden in S.M.A.K.

© Dirk Pauwels

Meer dan 1200 werken hebben Ed Templeton en zijn vrouw de voorbije dagen opgehangen in het Gentse S.M.A.K. Een wervelstorm aan beelden, waar je urenlang in kan verdwalen, is het resultaat.

Meer dan 1200 werken hebben Ed Templeton en zijn vrouw de voorbije dagen opgehangen in het Gentse S.M.A.K. Met zijn tweetjes, want niemand is zo precies op elkaar afgestemd als zij. Een wervelstorm aan beelden, waar je urenlang in kan verdwalen, is het resultaat.

Ze hangen netjes naast elkaar, alleen of in groepjes. Op een hoopje samen of in een lange band, zoals een uitgerolde filmstrip. De foto’s van de Amerikaanse kunstenaar Ed Templeton vormen dan ook bijna een film. Een film met Templeton en zijn vrouw Deanna in de hoofdrol. Al overstijgt zijn werk het autobiografische, het is tegelijk een weergave van de bredere sociaal-maatschappelijke fenomenen.

Een mooi voorbeeld daarvan is de reeks ‘Teenage Smokers’. Die vormt het resultaat van Templeton zijn affiniteit met de skateboardwereld en zijn bijbehorende jongerencultuur. De kunstenaar geldt in de skateboardwereld nog steeds als een levende legende. Die status dankt hij niet alleen aan zijn prestaties als professionele skateboarder, maar ook aan zijn artwork voor zijn bedrijfje ‘Toy Machine Bloodsucking Skateboard Company’. Intussen is Templeton naast skater ook al geruime tijd kunstenaar: in Gent stelt hij onder de titel ‘The Cemetery of Reason’ zijn werk van de laatste vijftien jaar voor.

Kritische voetnoten

Voor zijn skatewedstrijden moest Templeton veel reizen. Dat leven ‘on the road’ heeft hij gedocumenteerd met foto’s. De reeks ‘The Seconds Pass’, waar Templeton aan blijft werken, vormt daar de neerslag van. “De titel is ontleend aan het gedicht van een vriend. Hij verwijst naar de momenten dat je in de verte staart, dat je dagdroomt. De meeste foto’s zijn gemaakt vanuit een rijdende auto. Zowat alle Amerikanen zijn verzot op auto’s, het vormt een belangrijk deel van hun leven. De straten zijn voor mij dan ook een soort aders, ze verbinden hele stukken land met elkaar. Daardoor fascineert het leven langs de weg me”, stelt Templeton.

Vaak zijn de foto’s voorzien van commentaar. En ook op de schilderijen en sculpturen doet tekst zijn intrede. Af en toe gebruikt Templeton die als een kritische voetnoot. Zo beeldt de kunstenaar een stel hersenen in een wasmachine af, plaatst hij daar de Amerikaanse vlag bij en stelt hij het christendom in vraag. In diezelfde zaal hangt het werk ‘Faith Fear/Fear Faith’: een opeenstapeling van zwart-wit foto’s die de ‘wrede’ kant van de religie verbeelden.

Publieke ruimte ingepalmd

Hoewel Templeton iets meer dan de helft van de benedenverdieping van het Gentse S.M.A.K. heeft ingepalmd, heeft het museum nog enkele zalen gereserveerd voor de expo ‘Electrified 02. Hacking Public Space’. Samen met de Vooruit brengt het museum er voor de tweede keer een vijftiental kunstenaars samen die de publieke ruimte als hun actieterrein hebben genomen. Sporen van hun acties buiten sijpelen op deze manier terug binnen in het museum.

Zo kan je er een selectie zien van de grappige video’s van de Luikse kunstenaar Messieurs Delmotte. Of toont de Nederlander Helmut Smits er enkele foto’s van zijn minimale ingrepen in de publieke ruimte. Zo plantte hij een boom voor een reclamepaneel of ondersteunde hij een jong boompje door er twee dode bomen naast te planten.

Elien Haentjens

‘The Cemetery of Reason’ en ‘Electrified 02. Hacking Public Space’, tot 13 juni in het Gentse S.M.A.K.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content