Prototype Biënnale-kip Koen Vanmechelen te zien in Knokke
De nieuwe monumentale installatie ‘King’s Crown’ is gebaseerd op de Mechelse Fayoumi.
Intussen zagen in Venetië al vier generaties van de Mechelse Fayoumi tijdens Koen Vanmechelen zijn solotentoonstelling ‘Nato a Venezia’ het levenslicht. Daarom noemt de kunstenaar deze 15e kruising, die ontstaan is uit de Mechelse Silky en de Egyptische Fayoumi, binnen zijn Cosmopolitan Chicken Project ook wel de Biënnale-kip.
Zoals Vanmechelen voor Venetië een marmeren beeld van de kop van een Mechelse Fayoumi creëerde, zo maakte hij ook voor de expo in Knokke een prototype binnen het kader van zijn nieuwe, monumentale installatie ‘King’s Crown’.
De installatie bestaat uit een haan, die vastgeketend is op een wereldbol in inox. Die bol rust op zijn beurt op een gigantische goudblauwe ring, die verwijst naar de Oosterse Orthodoxe kerk. De letters MFY verwijzen naar de Mechelse Fayoumi.
De bol staat symbool voor de kerk en – door zijn ronde vorm – de oneindigheid. In plaats van een kruis plaatst Vamechelen dus zijn haan, een katholiek-christelijk symbool van hoop en verrijzenis, op de top.
De tentoonstelling loopt in De Backer Gallery, de hedendaagse poot van de Absolute Art Gallery. De tentoonstellingsruimte is dezelfde, maar via de naam wil de galerij zijn tentoonstellingsprojecten naar eigen zeggen een eenduidiger karakter geven.
Elien Haentjens
De tentoonstelling van Koen Vanmechelen loopt tot 18 september in de De Backer Gallery in Knokke.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier