Krijgt Brusselse Kunstberg reeks themamusea?

Als het van minister Paul Magnette afhangt, komen er nog extra themamusea rond de Brusselse Kunstberg.

De discussie rond een nieuwe locatie voor het Museum van Moderne Kunst in Brussel woedt al enkele maanden. De laatste nieuwe denkpiste komt van minister van Wetenschapsbeleid Paul Magnette. Magnette, die vindt dat Brussel absoluut een Museum voor Moderne Kunst moet hebben, stelt het Grondwettelijk Hof voor als locatie.

Het Museum voor Moderne Kunst onderbrengen in het Grondwettelijk Hof, dat recht tegenover de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België ligt, zou de positie van de Kunstberg als artistieke hotspot van Brussel nog versterken. Naast het Museum voor Moderne Kunst kan het huidige KMSK kan dan een museum van de Vlaamse Primitieven tot Rubens worden. Het Magrittemuseum bestaat al en aan het Fin de Sièclemuseum wordt druk gewerkt.

Bovendien denkt Magnette eraan om in het huidige Muziekinstrumentenmuseum, dat ondergebracht is in het art-nouveaugebouw Old England, een art-nouveaumuseum te huisvesten. Momenteel bevindt de collectie zich in het Jubelparkmuseum, maar de vernieuwing van de zalen staat voorlopig op ‘hold’. Het Muziekinstrumentenmuseum kan volgens Magnette verhuizen naar het Dexia Art Center, waar het – samen met de Muntschouwburg – een Cité de la Musique kan vormen.

“Deze plannen zorgen ervoor dat alle musea op stapafstand van elkaar zullen liggen. Voor mij is dat het Louvre van Brussel, maar dan gegroepeerd in één kunstwijk”, stelt Magnette in De Standaard. Op de kritiek van de voorstanders van een continue tijdslijn antwoordt Magnette dat musea die thematische of in tijdvakken werken, zich sowieso moeten inschrijven in het geheel van de geschiedenis. Net daarom wil hij rondom de Kunstberg een reeks musea, die historisch op elkaar aansluiten, onderbrengen. “Een grotere zichtbaarheid in de stad zal het museumbezoek, net als in Parijs, doen exploderen”, stelt Magnette.

Inhoud

Voor de inhoud van het Museum voor Moderne Kunst stelt Magnette voor om ook uit de collectie van Dexia te putten. Daarmee treedt hij in de voetsporen van Yamila Idrissi, die enkele maanden geleden al voorstelde om ook werken uit de privécollecties van onder andere Dexia en de NMBS onder te brengen in het Museum voor Moderne Kunst.

“Aangezien de kunstcollectie nog eigendom is van Dexia, is er een akkoord nodig tussen Dexia en de staat om de werken publiek te kunnen tonen. Maar ze vormen prima materiaal om een museum met een accent op Belgische kunst, maar internationale aantrekkingskracht, op te bouwen”, stelt Magnette.

Nieuwe structuur

Om de collectie moderne kunst zo snel mogelijk terug aan het publiek te kunnen tonen, stelt Magnette een tijdelijke oplossing voor. “Het Museum voor Schone Kunsten is tussen de afdeling Oude Kunst en het Magrittemuseum uitgebreid. Die 3000 vierkante meter kan de collectie moderne kunst tijdelijk huisvesten”, stelt Magnette.

Voor het Jubelpark ziet Magnette een voorbeeld in het Musée du Quai Branly in Parijs. “Dat museum brengt kunst uit alle niet-Europese continenten, het is een museum over de rest van de wereld. In Brussel kunnen we een verhaal vertellen over Europa.”

En wat met Michel Draguet, die directeur is van de KMSKB en ad interim-directeur is van het Jubelparkmuseum? “Uit mijn contacten voel ik dat het idee terrein wint om te werken met een overkoepelende structuur. Als er een nieuwe structuur komt, is er een nieuwe aanwervingsprocedure nodig. Dus heeft het nu niet veel zin om de knoop door te hakken”, besluit Magnette. (Belga/EH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content