De kunstgeschiedenis door de ogen van Lichtenstein

Niet veel mensen weten het, maar Roy Lichtenstein heeft zowat de hele kunstgeschiedenis in zijn eigen typische stijl met ‘Ben-Day dots’ vertaald.

Met zijn typische ‘Ben-Day dots’ en zijn stripfiguurachtige taferelen behaalde Roy Lichtenstein (1923-1997) wereldfaam. Minder bekend, maar het ontdekken waard zijn de werken waarin de popartkunstenaar zowat de hele westerse kunstgeschiedenis ‘vertaalt’ naar zijn eigen typische stijl.

Zo ontleent hij voor zijn ‘Still Life with Goldfish’ bijvoorbeeld elementen aan Henri Matisse. Of schildert hij, net zoals Monet, een reeks van drie werken met de kathedraal van Rouen als thema.

In zijn zoektocht naar een eigen stijl passeerden ook de futuristen, expressionisten en surrealisten de revue. Steeds meer doen de Ben-Day dots hun intrede. Dat aan de drukkunst ontleend systeem van rasters en stippen, dat uitgevonden is door een zekere Benjamin Day, maakt zijn kunst uniek.

Uiteindelijk eindigt zijn evolutie bij een soort Chinese landschappen, waarvan je op het eerste gezicht niet vermoedt dat het een Lichtenstein is.

Opfrissen

Alles samen bundelt ‘Roy Lichtenstein. Kunst als motiv’ zo’n honderd werken. Naast schilderijen komen sculpturen en tekeningen aan bod. Ook de zogenaamde Brushstroke-schilderijen, die bestaan uit één gigantische, gestileerde borstelstreek, zijn present. Deze sleutelwerken illustreren Lichtensteins reflectie op de schilderkunst.

De expo, die in een andere opstelling al in Milaan te zien was, loopt nog tot oktober in het Ludwigmuseum in Keulen. Niet toevallig, want het museum bezit de grootste collectie Amerikaanse popart buiten de Verenigde Staten. Wie zijn kunstgeschiedenis wat wil opfrissen, weet dus waar naartoe.

Elien Haentjens

‘Roy Lichtenstein. Kunst als Motiv’, tot 3 oktober in het Ludwigmuseum in Keulen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content