In ‘Yellowface’ spendeert Rebecca Kuang tientallen pagina’s aan gevoeligheden en vergeet ze het plot
Rebecca F. Kuang, The House of Books
Yellowface
320 blz, 15,00 euro
Fantasyschrijfster Rebecca Kuang verbrandt zich in haar eerste literaire roman aan de koekenpan.
Dood door pannenkoek: een lullige manier om aan je einde te komen, zeker als je op het punt staat een literaire grootheid te worden. Op haar 27e heeft Athena Liu al drie bestsellers op haar naam staan, de prijzenkast is al stevig gevuld en ze heeft net een deal met Netflix beklonken. De toekomst lacht haar toe. Tot ze dus halfdronken beslist om flensjes te bakken. Enkele minuten later ligt ze op de vloer naar adem te happen. Een klodder beslag in het verkeerde keelgat is voldoende om haar vlam te doven.
Gelukkig sterft ze niet alleen. Haar trouwe vriendin en collega-auteur Juniper Hayward is getuige van haar laatste momenten. Jammer dat Juniper de heimlichgreep niet kent en jammer dat het zo lang duurt om de noodcentrale te bellen. Jammer ook van dat laatste manuscript dat zo aanlokkelijk op Athena’s bureau ligt te blinken – The Last Front heet het. Wie zal het afwerken? Zo’n halfbakken work in progress, dat kan toch niet je nalatenschap zijn?
Een paar maanden later ligt The Last Front, een roman over Chinese arbeiders die tijdens WO I aan het Europese front terechtkomen, toch in de rekken. Zij het met als auteur Juniper Song (Song is Haywards tweede voornaam, een vinding van haar hippiemoeder). Voor je woorden als ‘plagiaat’ en ‘dievegge’ in de mond neemt: Juniper heeft wel heel hard moeten schaven aan Athena’s laatste schrijfsel. Zonder haar talent was The Last Front een misbaksel gebleven, en aangezien niemand van Athena’s manuscript afwist, kan het geen kwaad dat ze beloond wordt voor al dat harde redactiewerk, toch?
The Last Front groeit natuurlijk uit tot een bestseller en even kan Juniper genieten van de roem. Tot de eerste plagiaatbeschuldigingen beginnen rond te zoemen. Wist iemand van Athena’s geheime manuscript? En was haar dood wel een ongeluk?
Spannend. Of dat is toch de bedoeling van de Amerikaanse Rebecca F. Kuang, die haar sporen al verdiende in het fantasygenre en met Yellowface haar eerste literaire roman publiceert.
Recent werd Kuang nog het slachtoffer van een lafhartige jury die haar boek Babel niet nomineerde voor een Hugo Award, allicht om gastland China niet voor het hoofd te stoten – Kuangs vader was aanwezig bij de protesten op het Tianmanplein. Die Chinese gevoeligheid komt ook ruimschoots aan bod in Yellowface, net als zowat élke gevoeligheid. Kuang spendeert tientallen pagina’s aan wokediscussies en Twitterrelletjes, en verliest zo haar plot uit het oog. Dat probeert ze krampachtig op te lossen door tal van deus ex machina’s: O ja, had ik je niet verteld dat Juniper ook kladjes had gestolen, en wist je dat Athena een toxisch ex-vriendje had? Bovendien zakt haar spookverhaal (o ja, Athena is misschien toch niet dood) als een pudding in elkaar. Yellowface heeft veel weg van die legendarische eerste pannenkoek: hij mislukt altijd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier