De nieuwste Sherlock Holmes-game laat zich inspireren door de befaamde BBC-reeks, maar is lang niet even fris.
ACHTERGROND
Van de filmische re-interpretatie van Guy Ritchie, met Robert Downey Jr. en Jude Law als speurneuzen, over de BBC-reeks met Benedict Cumberbatch en Martin Freeman, tot een nieuwe videogame: Sherlock Holmes is hotter dan ooit. De Oekraïense makers van Crimes & Punishments maken al meer dan tien jaar, met wisselend succes, interactieve Sherlock-avonturen. Dat doen ze nu voor de eerste maal met opgewaardeerde graphics en dynamische licht- en schaduweffecten op de PS4 en Xbox One. Het spel oogt mooier dan zijn voorgangers, maar verbleekt bij toppers als The Last of Us.
MISDADIG SPEURWERK
In totaal dien je zes grote zaken op te helderen. Daarbij krijg je geregeld hulp van trouwe rechterhand Dr. John Watson. Zo passeren een moord, een verdwijningszaak en een roofoverval de revue, waarbij de klassieke ingrediënten uit het boekenuniversum van sir Arthur Conan Doyle naar een interactieve omgeving worden vertaald. Elke zaak kent, afhankelijk van de aanwijzingen die je vindt, je ondervragingsmethodes en andere beslissingen tot tien verschillende aflopen. Daarbij staan ook reputatiepunten op het spel: beticht een onschuldige en bij een volgende zaak stuit je op verzet van omstanders en medewerkers.
KIEZEN IS VERLIEZEN
Een beetje Sherlock praat en observeert, maar Holmes kan ook op de gepaste momenten een zesde zintuig gebruiken. De omgeving kleurt dan grijs en belangrijke elementen lichten in kleur op: een fijn hulpmiddel wanneer je onderzoek muurvast dreigt te zitten. De game is anderzijds zo ontworpen dat je een crime scene niet kunt verlaten zonder belangrijk bewijsmateriaal te vergaren. Je wordt ook vaak van het kastje naar de muur gestuurd en loopt geregeld tegen onzichtbare muren aan: de bewegingsvrijheid blijft beperkt.
VERDICT
Crimes & Punishments wordt op tamelijk steriele wijze in beeld gebracht. De personages hebben op PS4 en Xbox One een ultragedetailleerd gelaat, maar ze lopen en praten als marionetten. De omgevingen zijn statisch en het mangelt de menustructuren tijdens onderzoeken aan schwung. De game heeft bovenal de allure van een klassiek point-and-clickadventure, waardoor hij meer voor pc- dan voor consolespelers bedoeld lijkt. En toch: wie door de houterige presentatie en robotische animaties heen kijkt, ontdekt een gemoedelijk mysteryspel. Verwacht door het gebrek aan sensatie en actie echter geen tweede LA Noire.
SHERLOCK HOLMES: CRIMES & PUNISHMENTS
PC, PS3, PS4, XBOX 360, XBOX ONE
FOCUS HOME INTERACTIVE
GAMEPLAY ***
GRAFIEK **
GELUID **
FOCUS TRAKTEERT
WWW.KNACKFOCUS.BE
Win 5 x Sherlock Holmes: Crimes & Punishments voor PlayStation 4 Kijk snel op pagina 7.
DIMITRI DEWEVER
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier