www.unitedvirtualities.com

Het gaat niet goed met de interneteconomie. De banners en buttons zijn ‘out’. Het webportaal Yahoo, dat geldt als graadmeter, zag zijn advertentieomzet afgelopen kwartaal met een derde verminderen. Die trend zet zich door. De twee bureaus die wereldwijd de meeste advertentieruimte op internet verkopen, Double-Click en 24/7, stellen vast dat hun inkomsten zienderogen krimpen. Dat had zeker ook te maken met het feit dat de zoekmachine Altavista geen beroep meer deed op Double-Click en Co. Ook kranten- en nieuwssites maken bijna allemaal verlies en kunnen zich niet meer onttrekken aan de saneringsgolf, zo bleek op een conferentie in Londen over internetjournalistiek. Vooral de redacties zijn het slachtoffer. De druk om inkomsten te verwerven is zo groot, dat het onderscheid tussen redactionele bijdragen en commercie steeds vager wordt. Advertenties die een jaar geleden nog geweigerd werden, zijn nu ook op gerenommeerde sites te zien. Om de verslapte aandacht voor de banners en buttons te compenseren, zijn nu de ‘wolkenkrabbers’ (lange en verticale banners) en extra grote advertenties (big-ads of BAD’s, dit laatste ook als afkorting voor Big Ass Displays) in opmars. Ze zijn zo overheersend aanwezig op de webpagina’s, dat de redactionele tekst bijkomstig wordt. De Pop-upadvertenties, die zelf een nieuw scherm openen en daardoor vaak de gebruiker irriteren, zijn al langer ingeburgerd. Nieuw is het systeem van de minder enerverende pop-unders die pas zichtbaar worden als de gebruiker het scherm sluit. Maar de nieuwste trend zijn de advertenties met de raadselachtige naam shoshkeles, flashanimaties die niet in een apart venster, maar dwars door de tekst op het scherm bewegen. Het kan gebeuren dat er plots een auto over je scherm rijdt terwijl je het nieuws over de uitbarstingen van de Etna aan het bekijken bent. Op de website van de Boston Globe verscheen in een openingsverhaal plots een plaatje van een waslijn met wapperende sokken om reclame te maken voor sportclub The Red Sox.

Martha Stone, een Amerikaanse die onderzoek doet naar de betrouwbaarheid van nieuws op de sites: ‘Je mag er toch niet aan denken dat je op je voorpagina een nieuwsbericht over een vliegtuigongeluk hebt en dat Homer Simpson tegelijk op dezelfde plek een donut achternazit.’ Op de website www.unitedvirtualities.com vind je talrijke voorbeelden van shoshkeles-advertenties.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content