De VRT gooit zich met een grootscheeps nieuwsoffensief in de strijd om de kijker. Omdat het nu eenmaal de opdracht is van de openbare omroep, wil de Reyerslaan ‘leidinggevend zijn en blijven op het vlak van informatie en duiding’. In het kader van de nieuwe beheersovereenkomst, die een differentiëring van de nieuwsprogramma’s voorop stelt, zijn zowel TV1, Canvas en Ketnet in stelling gebracht. De harde nieuwsfeiten komen voortaan op de Journaals van TV1. Canvas maakt van 20 tot 20.55 uur in één lange TerZake plaats voor duiding, discussie, reportages en de recente nieuwsfeiten. ‘Dat wil niet zeggen dat het ene journaal voor domme en het andere voor slimme mensen is’, zegt hoofdredacteur Leo Hellemans. ‘We werken complementair. De journaals worden broer en zus van elkaar’.

Tijdens het weekend worden Zinzen en Panorama ingekapseld in TerZake. Van 20 tot 20.15 uur is er aandacht voor de nieuwsfeiten van de dag, tot 20.55 uur vallen Walter Zinzen op zaterdag en William Van Laeken op zondag terug op hun bekende formule.

Onder de noemer Editie Laat komen er vijf nieuwe duidingsprogramma’s op Canvas. Met Villa Politica, elke vrijdagavond gepresenteerd door Annemie Nys, wil de VRT het parlement opwaarderen. Nu de uitzendingen door derden zijn afgeschaft, wil de openbare omroep het parlementaire werk kritisch tegen het licht houden. Marc Reynebeau neemt elke zaterdag de culturele actualiteit onder de loep in Trommels en Trompetten (zie interview op deze pagina) en Lieven Van Gils brengt op donderdagavond sportduiding in Over de lijn. In Iconen (zie beschouwend stuk op deze pagina) en Van kapitaal belang wordt gefocust op lifestyle en economie.

Ketnet pakt uit met Interket, een infomagazine voor kids van 9 en 10 jaar. De VRT wil niet spreken van een ‘jeugdjournaal’. Het is vooral de bedoeling kinderen te prikkelen voor nieuws.

Dat de strijd met de commerciële omroep bitsig zal zijn, ligt voor de hand. VTM lanceert gelijktijdig een parlementaire rubriek in het nieuws van donderdag en zondag. De openbare omroep nam het VTM kwalijk dat de zender het embargo bij de beelden van de doop van prinses Elisabeth doorbrak. En tijdens de top van Laken was er een incident omdat de commerciële omroep ten gevolge van een ’technische fout’ beelden van de VRT had gebruikt. Daarmee – en vooral met de reclamecampagne die de VRT heeft gelanceerd om haar ‘nieuwsproject’ te ondersteunen – geven beide zenders toe dat nieuws een commercieel product is als een ander.

Thomas Schepers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content