Maandag 24/10, 18.25 – vtmBeken maar, ook u mist die dagelijkse dosis pulp van De rode loper. Hopelijk weet vtm de leemte enigszins op te vullen met het nieuwe V oor de Show. Nu, een succesvol showbizzprogramma maken, is niet eenvoudig – denk maar aan De Dag Show – en daarom geven wij de makers alvast volgende tips mee.

HOU DE LICHTHEID DRAAGLIJK. Een showbizzprogramma is een delicate evenwichtsoefening. Dat hebben ze bij De rode loper tot scha en schande ondervonden: een strikt journalistieke aanpak met stijve nieuwsharken als Lieve Ketelslegers en Johan Persyn leek nergens op, maar het nieuws door een orakel als Tania Dexters laten verkondigen werkte al helemaal niet. De stijl van het showbizzanker met de knipoog, denk aan Martine Prenen en wijlen Yasmine, blijft vooralsnog de norm. Het kan geen toeval zijn dat vtm hun Rode lopercollega Katja Retsin voor Voor de show naar de Medialaan lokte, waar ze het gezelschap krijgt van Dina Tersago en Bram Van Deputte.

LEG DE GEKUNSTELDHEID ER NIET TE DIK OP. Bij vtm hebben ze wel al wat knowhow vergaard: Vips, bepaalde jaargangen van Het hart van Vlaanderen en vorig jaar nog De Dag Show bleken doorgaans verdienstelijk, maar zelden écht goed. Bij De Dag Show bracht men de shownieuwtjes in één-tweetjes tussen presentatoren Evi Hanssen, An Lemmens, Anke Buckinx of Bram Van Deputte. Na een tijd hoorde je binnenkomers als ‘Is dat echt zo’n straffe madam?’ en ‘Die is goed bezig, hé’ al van ver komen.

STAAR NIET TE DIEP IN DE EIGEN NAVEL. Iets wat ze bij De Dag Show, net als bij De rode loper, wel goed begrepen hadden, was dat een showbizzprogramma toch enige geloofwaardigheid moet uitstralen. Laat het nooit degraderen tot een veredeld promotiekanaal om de eigen programma’s en mensen schaamteloos aan te prijzen. De Dag Show toonden zich daarin erg consequent, en naar verluidt zorgde die aanpak voor veel gemor bij de directie. Benieuwd of Voor de show over de zendergrenzen mag kijken.

KIJK UIT WIE JE TOT EXPERT BOMBARDEERT. Ja, je moet showbizz met enige ernst benaderen, maar zogenaamde media-experts opvoeren, is doorgaans een teken van zwakte. In een onzalig verleden liet VT4 het programma Paparazzo op de mensheid los met als boegbeeld David Steegen, huidig perschef van voetbalclub Anderlecht. En bij het ter ziele gegane Vips liet vtm Rani De Coninck verbale steekspelletjes uitvechten met een mediawatcher à la Showbizz Bart. In de Britse traditie kan een agony aunt met heerlijk sarcasme voor tegengewicht zorgen, maar naar Vlaamse normen komt zelfs Jo De Poorter al te scherp uit de hoek. Experts in Voor de show worden Jean Blaute en Jan Verheyen.

LAAT U NIET VERLEIDEN TOT DIEPGANG. Als we één keer per week een heel goed programma maken, sparen we een dagelijkse kost uit, moeten ze bij de VRT gedacht hebben toen ze De rode loper dichtrolden en Vrienden Van de Veire bedachten. In dat drie kwartier durende praatprogramma wilde Showbizz Peter aanvankelijk op zoek naar diepgang. Bij Phaedra Hoste, Lesley-Ann Poppe en Regi Penxten, jawel. Daar is Van de Veire inmiddels wijselijk van afgestapt. In de showbizz is diepgang nog zeldzamer dan een straffe madam die nu eens níét goed bezig is.

HANS VAN GOETHEM

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content