18 maart 2003: Dan Brown (40), een ex-leraar in het middelbaar onderwijs, brengt in de VS The Da Vinci Code uit. Het boek komt in de bestsellerlijst van The New York Times binnen op één; sindsdien heeft The Da Vinci Code de top 10 niet meer verlaten. Het succes is in de VS zelfs zo groot dat de uitgever er nog niet eens een paperbackversie op de markt heeft gebracht, omdat de hardcover blíjft verkopen. Naar aanleiding van de filmversie komt er in maart toch een paperback. The Da Vinci Code is al in 45 talen vertaald. Wereldwijd werden er meer dan 25 miljoen exemplaren verkocht. The Da Vinci Code was Dan Browns vierde thriller: van zijn eerste drie waren er in de VS in totaal een 20.000 stuks verkocht. Angels and Demons (vertaald als Het Bernini Mysterie), Digital Fortress (vertaald als Het Juvenalis Dilemma) en Deception Point (dat volgende maand uitkomt als De Delta Deceptie) kregen nadat The Da Vinci Code doorbrak wel een tweede kans en ze deden het een stuk beter. Voor hij begon te schrijven, ambieerde Brown een carrière als singer-songwriter. Hij heeft vier albums uitgebracht en een van zijn songs werd opgevoerd bij de Olympische Spelen van Atlanta in 1996. Al even indrukwekkend als de verkoopcijfers van The Da Vinci Code zelf is de industrie die rond het werk is ontstaan: er zijn al een hele reeks ‘gidsen tot The Da Vinci Code‘ uitgekomen, naast een tiental boeken waarin de geschiedenis in Dan Browns verhaal wordt ontkracht. Daarnaast is er de laatste jaren een golf van ‘historische thrillers’ gekomen, die allemaal een graantje van het succes proberen mee te pikken. The Da Vinci Code heeft ook het toerisme geen windeieren gelegd: de plekken waar het verhaal zich afspeelt, worden overspoeld door mensen met het boek in de hand. Het Louvre telde vorig jaar 7,3 miljoen bezoekers, een record. Ook voor Eurostar was 2005 een topjaar, en dat was volgens het bedrijf voor een groot stuk te danken aan Da Vinci Code-lezers die naar Parijs en Londen wilden. Eurostar is dan ook wereldwijde partner geworden voor de film en plant grote campagnes bij de release. Wie een reis wil uitstippelen die helemaal in het teken staat van het boek, kan terecht op de website van Fodor’s, een uitgever van reisgidsen, waar alle locaties tot in de details zijn opgesomd (www.fodors.com/features). Bij de Kerk bleef het lange tijd stil, tot in maart van vorig jaar kardinaal Tarcisio Bertone, aartsbisschop van Genua, zich uitsprak tegen de ‘beschamende en ongegronde leugens’ in de bestseller. Hoe dan ook, de Kerk kan nog altijd troost vinden in het feit dat de Bijbel een van de weinige boeken is die in de afgelopen jaren de verkoopcijfers van The Da Vinci Code hebben kunnen volgen.

S.W.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content