Blue Lines (1991)
Een vaste klant in overzichtslijstjes met het beste uit vijftig jaar popmuziek. Doorbraaksingle Unfinished Sympathy was meteen goed voor een proces, omdat Daddy G een sample van John McLaughlin ‘vergat’ aan te geven. Ten tijde van de eerste Golfoorlog werd de groepsnaam ook tijdelijk ingekort tot ‘Massive’.
Protection (1994)
Geproducet door Nellee Hopper (zie ook: Björk, Madonna). Na Protection zorgde Massive Attack twee keer voor een rel op de MTV Awards. Eerst toen ze bekroond werden in de categorie Dance ( ‘Funny, none of us can really dance’), daarna toen ze een Award uitgereikt kregen door Sarah ‘Fergie’ Ferguson ( ‘Is this a fucking joke?’).
No Protection (1995)
Protection op onnavolgbare wijze geremixt door dub-meester Mad Professor. De platenhoes is van de hand van illustrator Stephen Bliss en verwijst naar de hobby van 3D, die begin jaren 80 een graffiticollectief oprichtte met Goldie (The Transatlantic Federation). 3D schildert nog steeds.
Mezzanine (1998)
De plaat waarop Massive Attack de gitaren ontdekte, met samples van onder meer The Cure, Wire en The Velvet Underground. Een paar uur voor de definitieve opnames werd het sublieme openingsnummer Angel nog volledig herschreven, omdat Horace Andy problemen had met het woord ‘hell’ en een sample waarin ‘sex’ voorkwam.
Danny The Dog (2003)
De soundtrack voor de gelijknamige film van Luc Leterrier. Eerder leverde Mas-sive Attack ook al muziek voor Ordinary Decent Criminal (met Damon Albarn), Moulin Rouge (met David Bowie), Batman Returns, Welcome To Sarajevo, The Fan en Uranus (lees: Your Anus), een pornofilm die zich volledig afspeelt buiten de zwaartekracht.
100th Window (2004)
De soloplaat van 3D. De titel van de plaat, uit een boek over computerbeveiliging, bleek bijzonder ongelukkig gekozen toen 3D ten onrechte werd beschuldigd van het downloaden van kinderporno. Zijn creditcardnum-mer was, samen met dat van honder-den andere gedupeerden, fout geregistreerd door een server. (W.V.D.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier