TV PASSÉ
Quantum Break koppelt een game aan een interactieve tv-serie. Kan die unieke format de tegensputterende verkoop van de Xbox One boosten?
MAX PAYNE
Voordat Rockstar in 2012 Max Payne een facelift gaf, was die noirreeks in handen van de Finse ontwikkelaar Remedy Entertainment. Payne-bezieler Sam Lake en zijn Remedy-crew stapten in 2010 over naar Microsoft, om er het Twin Peaks-achtige Alan Wake op de rails te zetten, een culthit, maar de game werd nooit even roemrijk dan Max met zijn slow-motioneffect (‘bullet time’). Dat hoopt Remedy nu voor eens en altijd te corrigeren met Quantum Break: een sciencefictionthriller, exclusief voor Windows en Xbox One, die puzzelwerk en zinderende actie afwisselt met een vierdelige liveactiontelevisiereeks, waarvan je als speler verhaal en afloop stuurt.
BEKEND SMOELWERK
Alles begint in een Amerikaans universiteitslab. Hoofdfiguur Jack Joyce (Shawn Ashmore, Iceman uit de X-Men-films) is er getuige van een uniek experiment, maar er loopt iets grondig mis. De boel explodeert en de aanwezigen worden tegen wil en dank opgezadeld met de gave om de tijd te manipuleren. Al snel wordt duidelijk dat Jacks ‘beste’ vriend en wetenschapper Paul Serene (Aiden Gillen, Petyr Baelish uit Game of Thrones) megalomane plannen heeft met zijn verworven krachten. Hij stuurt samen met rechterhand Hatch (Lance Reddick uit The Wire) een leger veiligheidsagenten op Jack af om zich ervan te verzekeren dat zijn geheim geheim blijft.
SPELEN MET DE TIJD
Naast de obligate schietpartijen en sprongen om dekking te zoeken – je bent een opgejaagde antiheld of je bent het niet – laat de game je op behoorlijk inventieve manieren met de tijd spelen. Niet alleen in de gevechten, maar ook bij de omgevingspuzzels. Zo kun je een automatisch sluitende poort pas als doorgang gebruiken wanneer je de tijd vertraagt, of haal je op je vlucht over een plat dak pas de overkant wanneer je de tijd terugdraait, net voor het dak instort. Leuke vondsten die mooi in de gameplay verankerd zitten en die samen met het acrobatische klim- en klauterwerk de soms iets te generische vuurgevechten van variatie voorzien.
VERDICT
Het spel wordt viermaal onderbroken voor een aflevering uit een tv-feuilleton met dezelfde acteurs, maar dan zonder animatie, in levenden lijve. Daarin komt het verhaal van de bad guy, Paul Serene, aan bod. Elke aflevering duurt een dikke twintig minuten. En het verloop van de serie wordt bepaald door beslissingen die je voordien in het spel genomen hebt, zoals iemand al dan niet in leven laten. Of Quantum Break dé reddende engel is voor Xbox One, valt nog te bezien. Wat we wél al zeker weten, is dat het spel op unieke wijze morrelt aan de grenzen van het gamemedium. Top!
QUANTUM BREAK ****
XBOX ONE, PC
MICROSOFT
DIMITRI DEWEVER
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier