TUSSEN LEVEN EN DOOD

Dimitri Dewever medewerker Trends

Moed, tactisch inzicht en het spaarzaam spenderen van levensmiddelen zijn noodzakelijk om overeind te blijven in State of Decay.

ACHTERGROND

Rondstrompelende lijken zijn nog nooit zo springlevend geweest als tegenwoordig. Alleen al het voorbije half jaar verschenen er een tiental zombiegames. Van baanbrekende mijlpalen (The Last of Us) tot onspeelbare varkensdrollen (The Walking Dead: Survival Instinct). Zelfs de allergrootste genrelovers zullen moeten toegeven dat er stilaan sprake is van flink wat onderling kannibalisme tussen de speltitels. Het op Xbox 360 downloadbare State of Decay tracht dat nevenverschijnsel te omzeilen met een volledig naar eigen smaak en stemming te doorploeteren open spelwereld van om en bij de zestien vierkante kilometer. Een niet te onderschatten troef.

VERHAAL

Winkelbediende Marcus Campbell keert na een avontuurlijke trektocht door de bergen terug naar huis en ontdekt dat zijn rustige dorpje in een folkloristische zombieattractie is veranderd. Zijn scherpe survival skills komen uitermate goed van pas om zijn hachje en dat van anderen te redden. Samen met vriend Ed ontdekt hij na heel wat schermutselingen een walkietalkie die hem in verbinding stelt met Lilly. Zij tracht hen met allerlei aanwijzingen naar een kerk te navigeren, waar een groepje overlevenden een uitvalsbasis heeft opgezet. Na een tijdje kun je zelf gebouwen inpalmen en dichttimmeren tot schuiloorden, vriendschappen sluiten én van personage switchen, waardoor een gemeenschapsband ontstaat.

CONCEPT

De hoofdmissies voeden het verhaal, wat een duidelijke impact heeft op de omgeving en de personages. Je bent echter volledig vrij om ook (tijdsgebonden) nevenmissies aan te gaan en zelf op verkenning te trekken door de spelwereld. Scheur met een auto door het woeste landschap, maak een horde wandelende kadavers een kopje kleiner met allerlei mep-, schiet- en haktuig, verzamel levensmiddelen, verstevig je basis, ontmoet personages en maak op tijd en stond de juiste beslissingen. Weegt het op sleeptouw nemen van die ene overlevende op tegen het extra voedsel dat daarvoor nodig is? Loont het gevecht tegen die overdaad aan zombies de moeite in vergelijking met wat er in hun buurt te vergaren valt?

VERDICT

State of Decay is verre van de knapste telg uit de zombieklas. De personages ogen hoekig, objecten in de spelwereld duiken plots op uit het niets en een aantal technische en besturingsbugs doen meermaals de wenkbrauwen fronsen. En toch: wanneer je met een virtueel personage door een compleet in de soep draaiende maatschappij slentert, op zoek naar diverse manieren om alleen of in groep te overleven, zit het met de feel van de game meer dan goed. De onbehaaglijke atmosfeer, gekoppeld aan de gevolgen van je reacties en daden, alsook de grote bewegingsvrijheid die je krijgt, maken van deze titel een kleine aanrader. Dit is géén zielloze schertsvertoning die als hoofddoel heeft om de huidige zombiehype commercieel leeg te zuigen.

STATE OF DECAY

XBOX 360 (XBOX LIVE)? MICROSOFT

GAMEPLAY ***

GRAFIEK **

GELUID ***

DIMITRI DEWEVER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content