True Detective – seizoen 3
1980: in een stadje in de Amerikaanse staat Arkansas fietsen Will en Julie Purcell, twee kinderen uit een slecht functionerend huishouden, samen naar het plaatselijke speelplein. Ze worden niet meer levend teruggezien. Dankzij zijn uitmuntende spoorzoekerskwaliteiten weet Wayne Hays, een zwarte inspecteur die zowel in zijn thuisland als in Vietnam de nodige littekens heeft opgelopen, nog dezelfde avond het lijk van Will te lokaliseren. Julie en de moordenaar blijven onvindbaar, maar Hays vindt op de school van Will wel diens lerares Engels, Amelia Reardon.
1990: na een inbraak worden in een apotheek de vingerafdrukken van Julie Purcell ontdekt. Het onderzoek wordt heropend. Amelia heeft ondertussen een bestseller over de zaak-Purcell geschreven en is getrouwd met Hays, met wie ze twee kinderen heeft.
2015: Amelia is gestorven. Hays wordt voor een true crime-documentaire over de zaak geïnterviewd, maar hij lijdt aan dementie en lijkt zijn eigen geheugen niet meer te vertrouwen.
In het derde seizoen van True Detective weeft bedenker/showrunner Nic Pizzolatto als vanouds verschillende tijdslijnen door elkaar. Een bonus voor de kijker is dat hij daarbij teruggrijpt naar de sfeer en setting van de veelgeprezen eerste jaargang, waarin Woody Harrelson en (vooral) Matthew McConaughey een onvergetelijke odyssee door tijd en ruimte ondernamen in het ondoorgrondelijke Louisiana. Deze keer is het Mahershala Ali ( Moonlight, Green Book) die de show steelt, en u er – met niet meer dan de oogopslag van een achtergelaten hond – aan herinnert dat hij twee Oscars in zijn kast heeft staan. Zijn Wayne Hays beweegt zich met grimmige trots onder de racistische rednecks van Arkansas, die hij gezworen heeft te beschermen.
Nic Pizzolatto toont met die prachtige dualiteit aan dat ook hij weer in vorm is. HBO koppelde hem na het tegenvallende tweede seizoen aan David Milch, de bedenker van de klassieke westernserie Deadwood, maar het leeuwendeel schreef hij zelf. En hij regisseerde voor het eerst ook twee afleveringen.
Dat wil nog niet zeggen dat deze nieuwe jaargang het duizelingwekkende niveau van het eerste seizoen haalt. Het is wél een comeback om u tegen te zeggen, een ijzersterke policier met existentialistische inslag en een heel eigen stijl. Ook wie van Sharp Objects hield, zal zich niet bekocht voelen.
Woensdag 26/2, 21.10, Canvas
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier