Elke zaterdag vanaf 12/1 – 23.00 Canvas.

De afficionados van de Vlaamse culturele sector krijgen van de openbare omroep eindelijk waar ze al jaren om smeken: een cultureel duidingsmagazine. Rest hen nu alleen nog te kijken ook. Knack-journalist Marc Reynebeau is de Bernard Pivot van dienst, die naast de kijkers ook een wekelijks variërende keur van gasten bij de les moet houden.

De vergelijking met Pivot hadden we zelf niet durven verzinnen. Netmanager Leo De Bock deed het voor ons.

Marc Reynebeau: Voor mij is dat in orde hoor ( lacht). Al wijkt het fundamenteel af van wat Pivot deed. Hij liet in zijn Bouillon de Culture wekelijks een aantal gasten door elkaar kwekken die op dat moment – meestal vanwege een nieuwe publicatie – allemaal in de kijker liepen. Wij gaan uit van één actueel thema, dat we met gasten uit verschillende sectoren uitdiepen. Die hoeven niet per se in de belangstelling te staan. Ze worden uitgenodigd omdat ze vanuit hun eigen, concrete ervaringen een zinvolle bijdrage kunnen leveren tot het gesprek.

Vallen er in de culturele actualiteit voldoende controversiële onderwerpen te rapen voor een wekelijks programma?

Reynebeau: Er is niet elke week een zaak-Reve of een tentoonstelling als Körperwelten, als je dat bedoelt. Maar er valt het komende jaar genoeg te beleven. Jan Fabre, een van de meest experimentele theatermakers van ons land, brengt in het kader van Brugge 2002 bijvoorbeeld zijn versie van Het Zwanenmeer, het meest archetypische tutu-ballet dat je je kunt voorstellen. Dat kan een aanleiding zijn om iets te maken over aanpassingen van het klassieke erfgoed door hedendaagse kunstenaars. We behandelen cultuur trouwens in de brede zin van het woord: stripverhalen, popmuziek, musicals, architectuur, … het hoort er allemaal bij.

De oorspronkelijke titel, ‘Beeldenstorm’, is op de valreep veranderd in ‘Trommels en Trompetten’. Waarom?

Reynebeau:Beeldenstorm bleek al een gedeponeerd merk te zijn, maar Trommels en Trompetten is een volwaardig alternatief. Het klinkt wat lichter, en het sluit nauwer aan bij de aard van het programma: het was nooit de bedoeling om stormen te veroorzaken. We treden de cultuur op een welwillende wijze tegemoet. Al wil ik meteen de verwachtingen van de culturele sector temperen: het wordt geen propagandaprogramma. Dat was in het verleden te vaak het opzet van dit soort magazines, waardoor voorbijgegaan werd aan de essentie van een televisieprogramma, namelijk goede televisie maken.

Je gaat halftijds werken voor Knack?

Reynebeau: Zo serieus vat ik dit dus op, ja. Ik probeer het woord ‘uitdaging’ te vermijden, maar ik vond al lang dat er weer plaats moest worden gemaakt voor een dedicated cultuurprogramma op de openbare omroep. Als ik er dan zelf kan aan meewerken, wil ik dat graag doen.

KDE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content