GRAN MOTOCICLISMO. Zijn de makers van ‘Gran Turismo’ even goed op twee als op vier wielen? Bijna.

Tourist Trophy ***

PS2

Als je weet dat Tourist Trophy het werk is van Polyphony Digital, de makers van de onsterfelijke racesimulator Gran Turismo, dan weet je op voorhand dat deze game goed zal zijn. Uitzonderlijke grafische afwerking, prachtige parcours, onwerkelijk écht aanvoelende besturing van de racemonsters: daar hebben de Japanse simulatiespecialisten nu eenmaal een patent op. Maar is TT ook even goed als GT? Nee. Het racen op twee wielen is op allerlei manieren net iets minder leuk dan op vier. Om te beginnen bevat Tourist Trophy minder race-modes dan Gran Turismo: met de wagens kon je racen op asfalt én zachte ondergrond, crossen op de digitale motorfietsen is echter niet mogelijk. De tweewielersimulator heeft bovendien aanzienlijk minder bolides in de garage staan: zo’n 120 (hoofdzakelijk Japanse en enkele Europese) motorfietsen, twee keer niets in vergelijking met het immense wagenpark van Gran Turismo. Ook hier moet je snelheidsproeven afleggen om een racelicentie te krijgen, maar die zijn zodanig gemakkelijk dat ze nagenoeg overbodig worden. Wil je een betere motorfiets, dan moet je slagen in een reeks speciale snelheidsproeven tegen piloten die met enkele meters voorsprong mogen vertrekken. Een mooie uitdaging, zeker voor wie nog nooit op een tweewieler heeft gezeten, maar minder uitdagend dan de GT-formule waarbij je winstpremies verzamelt om wagens te kopen. Niet zo goed als verhoopt dus. Wat niet wegneemt dat er nog altijd flink wat lol te rapen valt, zand of geen zand. Met ‘slechts’ 120 motoren kun je immers wel even verder, vooral aangezien ze tot in de kleinste details en bijzonderheden zijn gedigitaliseerd en je bij elke wissel je rijstijl en -gedrag moet aanpassen. Alleen de artificiële intelligentie valt écht tegen: de motoren voor en/of achter je rijden op automatische piloot, lijken zich nauwelijks bewust van je aanwezigheid en tikken domweg tegen je achterwiel als je even naar links of rechts stuurt. Aangezien er nooit meer dan vier motoren onderweg zijn, blijft het risico op ongevallen beperkt, maar dat is net jammer: probeer met zijn vieren maar eens een spectaculaire valpartij te veroorzaken, of zelfs maar een even bloedstollende race te rijden als met tien of vijftien. Daarvoor moeten we u nog altijd naar de echte MotoGP doorverwijzen – of naar een illegale straatrace.

Bart Vandormael

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content