Zondag 19/7, 22.45 – Canvas

Tokaido, de naam van deeerste weg die in het Japan van vier eeuwen geleden het huidige Tokio met Kyoto verbond, had zo’n magische bijklank voor documentairemaker Luc Cuyvers dat hij de eeuwenoude route opnieuw afging. Zijn tiendelige relaas is deze zomer te zien op Canvas. ‘Het mythische beeld van Tokaido wordt grotendeels bepaald door de prachtige prenten die houtdrukkunstenaar Ando Hiroshige maakte op z’n reis langs de route’, zegt Cuyvers. ‘Ze spreken zo tot de verbeelding dat ik wilde nagaan wat er vandaag van de weg overblijft.’

En?

Luc Cuyvers: Wel, ik had gehoopt dat er hier en daar nog oorspronkelijke elementen te vinden zouden zijn, maar dat viel tegen. We hebben in het Westen nu eenmaal vaak een romantisch beeld over Japan dat niet strookt met de werkelijkheid. Het land heeft eeuwenlang in een isolement geleefd, dat pas vijf jaar na het overlijden van Hiroshige in 1858 werd doorbroken. Zijn prenten tonen dus het Japan zoals het er vroeger uitzag, maar sindsdien is het land erg verwesterd. Ons beeld dat ze de natuur respecteren, klopt bijvoorbeeld niet.

Als je de trailer van ‘Tokaido’ bekijkt, vallen de rustige stijl en tempo op. Wilde je bewust het versneld afgespeelde clichébeeld van een druk kruispunt in Tokio vermijden?

Cuyvers: Absoluut. Het imago van Japan bij heel veel mensen wordt bepaald door de beelden die ze kennen van Tokio en Kyoto, toevallig begin- en eindpunt van de Tokaido. Wie in het land komt, neemt meestal het vliegtuig van de ene stad naar de andere en vliegt zo over het echte Japan heen. Dat echte Japan wilde ik ontdekken door de Tokaido te volgen in plaats van te vliegen. Ik wilde dus een roadmovie maken en dat heeft het tempo van de reeks bepaald. Omdat je moeilijk de hele tijd de weg kunt filmen, heb ik de Tokaido proberen te typeren door al de mensen die je er tegenkomt. Zo wilde ik op het einde als het ware een halssnoer krijgen van allemaal kleine schakeltjes die samen één groot geheel vormen. Tokaido is een reis die de geïnteresseerde achteraf zelf kan maken, al vermoed ik dat het programma toch enige moeite van de kijker vraagt.

Hoe bedoel je?

Cuyvers: Ik wil nagaan wat er in het echt overblijft van de prenten van Hiroshige en zo de Japanse geschiedenis begrijpen, en daar moet je in willen meegaan. Voor alle duidelijkheid: dat wil niet zeggen dat Tokaido ontoegankelijk is. De rubriek Wordt Gevolgd van Man Bijt Hond vind ik een lichtend voorbeeld, net als Martin Heylen of Michael Palin.

(H.V.G.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content