RIDLEY SCOTT

VS 1991, MET GEENA DAVIS, SUSAN SARANDON, BRAD PITT. 21.05 – kanaal2

Thelma (Geena Davis) is een gefrustreerde huisvrouw uit Arkansas, haar oudere vriendin Louise (Susan Sarandon), een serveerster die nog altijd op een huwelijksaanzoek van haar verloofde wacht. Samen stuiven ze in hun knalrode Thunderbird de Amerikaanse snelwegen op voor een wild weekendje uit, maar wanneer Louise de man vermoordt die haar op de parkeerplaats van een wegcafé probeerde te verkrachten, is er voor het duo geen weg terug meer.

Aldus begint Sir Ridley Scotts energieke roadmovie over bevrijding, identiteit en girl power waarin de Britse mooifilmer – zie ook: BladeRunner, Alien en Gladiator – voor één keertje de esthetiek van zijn alsmaar lichter wordende, bijna overbelichte beelden opoffert aan de karaktertekening. Hoewel de plot flink wat tochtgaten vertoont, zijn de twee heldinnen immers zo levenslustig en spontaan dat je geboeid de gebeurtenissen blijft volgen. Hoogtepunten in deze reis naar het licht, waarmee trouwens ook posterboy Brad Pitt zijn Hollywood-carrière lanceerde: de scène waarin Thelma een politieman dwingt in de kofferbak van zijn auto te klimmen en die waarin ze een tankwagen – het symbool van mannelijke macht – in de lucht doen vliegen. Aangezien er géén uitgesproken feministische teneur in te detecteren valt en Scott gewoon vrouwen cast in rollen die doorgaans aan mannen zijn voorbehouden, zagen nogal wat Amerikaanse critici de film als anti-man en pro-geweld. Wat er ook van weze: een heerlijk onderhoudende film die samen met Wild at Heart en Natural Born Killers het schoolvoorbeeld werd van de roadmovierevival uit de jaren 90.

Pleasantville ** Gary Ross, VS 1998. Na een gevecht om de afstandsbediening worden Tobey ‘SpiderMan’ Maguire en zijn zusje Reese ‘Walk the Line’ Whiterspoon per toeval weggezapt naar een tv-soap uit de fifties; kraaknette decors, bordkartonnen ouders, brillantinekapsels en racistische mores incluis. Postmodern sprookje à la The Truman Show waarin nostalgie en futurisme, traditionele sitcom en milde satire, ontroering en fantasie versmelten (22.10 – Canvas) When A Man Loves A Woman (0) Louis Mandoki, VS 1994. Suikerzoet, routineus ingeblikt en moraliserend romantisch drama over een piloot wiens echtgenote in rehab moet wanneer haar drankgebruik het gezin dreigt te ondermijnen. In de hoofdrollen herken je genre-icoon Meg Ryan en de toen al uitgedoofde ster Andy Garcia, terwijl goed volk als Ellen Burstyn en nieuwbakken Oscarwinnaar Philip Seymour Hoffmann tekenen voor een bijrolletje. (21.05 – VijfTV)

(D.M.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content