Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

Zaterdag 23/1, 18.00 – VT4

In het zog van het succes van Twilight beleven de vampiers, een vijftal jaar na het einde van Buffy The Vampire Slayer en Angel, ook op de Amerikaanse televisie een revival, met enkele nieuwe reeksen waarin de levende doden een hoofdrol spelen. De nieuwe vampierrage heeft alvast al één topserie opgeleverd, True Blood van HBO, gemaakt door de man achter Six Feet Under, Alan Ball, maar voorlopig is het nog wachten tot die op de Vlaamse televisie te zien is. VT4 gaat dit weekend wel van start met een andere, iets lichter verteerbare vertegenwoordiger: The Vampire Diaries.

The Vampire Diaries ligt in de lijn van de Twilight-franchise en richt zich vooral op een tienerpubliek. De reeks gaat over Elena, een mooie en populaire studente die samen is met een vampier, een relatie waarvan ze de ups en downs bijhoudt in haar dagboek. Als de broer van haar geliefde opduikt, gaan de poppen echter aan het dansen, want die jongeman blijkt niet meteen de sympathiekste uit het gezin en gaat over lijken om de aandacht van Elena te trekken.

Ook al lijkt The Vampire Diaries een doorslagje van Twilight, de serie is niet snel bij elkaar geschreven om mee te surfen op het succes. Sterker nog: de verhalen uit The Vampire Diaries dateren al van jaren voor er nog maar sprake was van Twilight. De reeks is immers gebaseerd op een boekenserie waarvan het eerste deel al in 1991 uitkwam, bijna vijftien jaar voor Stephanie Meyer haar eerste Twilight-boek uitbracht. De auteur L.J. Smith schreef in 1991 en 1992 vier delen van The Vampire Diaries bij elkaar, die in de Verenigde Staten allemaal bestsellers werden, maar daarna uit de aandacht verdwenen. Tot enkele tv-producenten ze in 2007 opnieuw uit de la haalden en tot een tv-serie bewerkten.

The Vampire Diaries mag dan voor tieners bedoeld zijn, de reeks is minder braaf dan de Twilight-franchise. Dat is dan vooral te danken aan producer Kevin Williamson, de man die enkele jaren geleden al de tienerdramaserie Dawson’s Creek neerpende en ook aan de basis lag van de Scream-films. Zo is Elena in tegenstelling tot Bella uit Twilight geen braaf en door liefde verblind meisje, maar een onafhankelijke jonge vrouw die haar eigen beslissingen neemt en de gevolgen ervan aanvaardt. En terwijl Twilight een pamflet voor seksuele onthouding lijkt, durven de hoofdpersonages in deze reeks zich ook al eens aan de vleselijke lusten over te geven. Kortom: ze mogen dan niet extreem scherp zijn, de reeks heeft wel tanden.

Stefaan Werbrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content