Decors en decolletés – Meer pracht en praal dan seks en geweld: Hollywoodbabes Natalie Portman en Scarlett Johansson maken het Britse hof van Hendrik VIII fatsoenlijker en saaier dan het was.
Justin Chadwick met Natalie Portman, Scarlett Johansson, Eric Bana, David Morrissey, Kirstin Scott Thomas
Op zich was het niet eens zo’n gek idee om typisch Brits bronnenmateriaal als Philippa Gregory’s historische roddelroman The Other Boleyn Girl – over het schandaalhof van koning Henry Tudor (1491-1547) – voor één keer uit te besteden aan een niet-Britse en dus niet shakespeareaans geschoolde cast. Helaas heeft het resultaat meer aandacht voor weelderige kostuums en sappige accenten dan voor de bloedige afrekeningen en overspelige affaires waaruit Gregory’s roman zo wellustig is opgetrokken.
Het jaar is 1525, de plek Engeland. De vrouwen zijn welgevormd en de venten geil. En vooral dan koning Hendrik VIII (Eric Bana), die verlekkerd is op de zusjes Mary (Scarlett Johansson) en Anna Boleyn (Natalie Portman). It’s good to be the king, dus schopt hij de eerste met jong, duwt hij vervolgens de tweede in zijn bed en ontdoet hij zich ondertussen van zijn echtgenote Isabella en de katholieke Kerk. De term male chauvinist pig moet zowat voor de founding father van de Anglicaanse Kerk zijn uitgevonden. Toch overheerst de zusterliefde en laten Mary en Anna zich niet zomaar tegen elkaar opzetten. Behalve door de testosteronspiegel van Hendrik VIII wordt hun ondergang dan ook vooral bewerkstelligd door het geintrigeer van hun machtsgeile families.
Aan familiale en religieuze intriges, overspelige en zelfs incestueuze flirts geen gebrek dus, maar debuterend tv-filmer Justin Chadwick en scenarist Peter Morgan ( The Queen, The Last King of Scotland) lijken niet te kunnen kiezen tussen de romantische korsettenkitsch van Shakespeare in Love en de duistere pseudohistoriek van Elizabeth. Met als gevolg een vormeloze, nooit bevredigende blauwbaardkroniek waaruit al te expliciete seks- en gruwelscènes werden geweerd en die voortdurend richting box office lonkt.
Dat Chadwick in de slotact alsnog de zwaarwichtige toer op wil en in sneltreinvaart van het ene dramatische moment naar het andere zapt – alsof hij plots op zijn horloge heeft gekeken en beseft dat hij maar 30 minuten meer over heeft – brengt dan ook geen spatje opwinding of emotie meer teweeg. Ondanks prachtige damsels in distress die in magnifieke kostuums door dito decors hossen: Portman als het kokette, ambitieuze kindvrouwtje Anna Boleyn en Johansson als haar meer timide zusje Mary. Inzake pronken met volle lippen en nog voller decolleté kent die laatste ook hier haar gelijke weer niet.
Dave Mestdach
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier