JOHN BRAHM

VS 1946. MET ROBERT MITCHUM, LARAINE DAY, BRIAN AHERNE. 14.30 – BBC 2

THE LOCKET

The Locket is geen topper uit het film noir-genre, maar het is wel een film die opmerkelijk blijft, dankzij zijn experimentele spel met continuïteit en de chronologische verteltrant. Vroeger was het niet ongewoon dat het Amerikaanse publiek midden in een film binnenkwam en voor de volgende vertoning bleef zitten zodat het alsnog kon meepikken wat het gemist had. Zoals de critici indertijd opmerkten, was dat met dit psychodrama onmogelijk, door de complexe, versplinterde en intrigerende flashbackstructuur. De flashback behoort weliswaar tot het idioom van de film noir, maar wat de naar de VS geïmmigreerde Duitse cineast John Brahm ( The Lodger en Hangover Square zijn met stip zijn beste films) er hiervan maakt, was voor die tijd speciaal: een vierdubbele flashbackvertelstijl waardoor dit donkere RKO-melodrama over een mentaal gestoorde jonge bruid en kleptomane die enkele mannen te gronde richt niet altijd even glashelder overkomt. Voor wie het verhaal nodeloos ingewikkeld en gekunsteld vindt, blijven er nog genoeg alternatieven over om te kijken: Laraine Day in een opvallend rijpe vrouwenrol als psychopathische femme fatale die verslaafd is aan het stelen van juwelen, een charismatische Robert ‘Mr. Cool’ Mitchum in een van zijn laatste bijrollen en de sfeervolle clair-obscurfotografie van Nicholas Musuraca, de zwart-wittovenaar achter Jacques Tourneurs noirklassiekers Out of the Past en Cat People.

Hero **** Zhang Yimou, China 2003. Weliswaar Frans ondertiteld, maar ook dan valt er nog met gulle teugen te genieten van de indrukwekkende beeldenpracht die Yimou in dit martial arts-epos voor de lens tovert met de hulp van de Australische cameraman Christopher Doyle (de man die tekende voor het neonnoir in de films van Wong Kar-wai). Sublieme kinetische filmkunst en een puur cinematografisch spektakel met een cast om van te snoepen: behalve actieheld Jet Li, ook In the Mood for Love-tenoren Tony Leung en Maggie Cheung (23.15 – La Deux) Small Faces *** Gilles MacKinnon, GB 1995. Compact, oprecht, gedeeltelijk op autobiografische feiten geïnspireerd drama over drie tienerbroers uit de working class in het troosteloze Glasgow van 1968 en de lokroep van het bendegeweld. Dat deze coming of age-film, zoals Empire schreef, trots naast het hippe Trainspotting kan staan, is overdreven, maar er wordt puik geacteerd door de onbekende Schotse acteurs en het in Rotterdam bekroonde Small Faces is doorleefd authentiek (00.35 – BBC 1).

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content