Bob rafelson

VS 1972, MET JACK NICHOLSON, BRUCE DERN, ELLEN BURSTYN. 23.00 – CANVAS

Rafelsons Five Easy Pieces (1970) katapulteerde Jack Nicholson naar het sterrendom. Maar voor zijn volgende project, het donker-melancholische broederportret The King of Marvin Gardens, sprak Rafelson eerst Al Pacino in New York aan. Die bedankte omdat Coppola hem net voor The Godfather gevraagd had. Ondertussen had gluiperd Nicholson in LA de sleutel van Rafelsons appartement gevonden, ging hij met de eerste versie van het script aan de haal en wilde hij per se weten waarom hij niet gevraagd was. De rest is geschiedenis, want Nicholsons vertolking in deze wrange tragedie over vervreemding en wat het toen betekende om Amerikaan te zijn, geldt voor velen als zijn beste ooit. Een opvallend ingetogen Nicholson is David Staebler, een introverte, depressieve radiodeejay uit Philadelphia die ’s nachts zijn luisteraars met intellectuele, filosofische praat overvalt (Rafelson is zelf een gewezen radioman). Hij kijkt nogal op naar zijn oudere broer (Bruce Dern), een flamboyante vastgoedontwikkelaar en meedogenloze sjacheraar – ‘ It’s Monopoly out there!‘ – uit Atlantic City die een gangster wil oplichten om diens plannen voor een gokparadijs in Hawaï zelf uit te voeren. Het is in dat winterse, door Easy Rider-cameraman Laszlo Kovacs sfeervol gefotografeerde Atlantic City dat de twee ontgoochelde, naar verlossing zoekende zielen elkaar opnieuw ontmoeten en geconfronteerd worden met het zwarte beest van de Amerikaanse Droom. The King of Marvin Gardens sloeg niet aan bij het publiek door het onvoorspelbare ritme en de offbeat-toon, maar dit akelig juist geobserveerde tijdsportret bevestigde wel de reputatie van Rafelson als een van de belangrijke regisseurs van New Hollywood.

Angel At the Right HHH Jamshed Usmonov, IT-FR-CH-Tadzjikistan 2002. Een verachtelijke kleine bandiet en machobink keert uit Moskou naar zijn armelijk Tadzjieks geboortedorp terug omdat zijn moeder op sterven ligt. Het is echter een valstrik, waaraan een groot deel van het dorp medeplichtig is. Bezielde dorpsfabel met discrete antropologische toets en veel droge humor waarin voortdurend geflirt wordt met het magische. (14.35 – Ned 3) l Kill Bill Vol 1 HHHH Quentin Tarantino, VS 2003. Van yakuza tot martial arts, van spaghettiwestern tot anime, van een beklemmende moedermoord voor de ogen van het dochtertje tot een hilarische garagescène met ‘Pussy Wagon’-pick-up truck en Uma Thurman in Bruce Lee-pak die met behulp van een samoeraizwaard de ledematen in het rond laat vliegen: deze gestileerde, visueel briljante pastiche is het eerste deel van Tarantino’s (door producent Miramax in tweeën gehakte) postmoderne wraaksaga. Opwindende pulp en coole recyclage vol cartoonesk geweld en fonteinen bloed én opnieuw een staaltje van uitmuntende acteursregie en casting. (21.15 – VT4)

Luc Joris

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content