THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON ***
Zaterdag 11/2, 21.10 – VT4. David Fincher, VS 2008.
De gordiaanse knoop van het leven en de rol die de tijd erin speelt? David Fincher ontwart hem op een prachtige manier in The Curious Case of Benjamin Button, een introspectieve fantasie over een man die stokoud geboren wordt en in omgekeerde richting opgroeit tot een seniele baby. Fincher en Forrest Gump-scenarist Eric Roth – wees gerust: hier houdt hij het subtieler – vertrokken van het gelijknamige kortverhaal van F. Scott Fitzgerald uit de jaren twintig. De zelfbenoemde woordvoerder van de Lost Generation had zich daarvoor door een citaat van Mark Twain laten inspireren: ‘Het leven zou oneindig gelukkiger zijn als we op tachtigjarige leeftijd konden worden geboren en dan gradueel achttien naderen.’ Anders gezegd: we kunnen het leven enkel achteraf begrijpen.
Terwijl Fitzgerald weinig meer dan zestig bladzijden nodig had om zijn verhaal te vertellen, spant Fincher zijn film majestueus over 169 minuten uit. Alles begint in een hospitaal in New Orleans, net voor de passage van orkaan Katrina, waar de tachtigjarige Daisy (Cate Blanchett) op sterven ligt. Ze vraagt haar dochter om voor te lezen uit het dagboek van iemand die ze goed gekend heeft: Benjamin (Brad Pitt), een man die in 1918 met de fysiek van een verschrompelde hoogbejaarde ter wereld kwam, op de trappen van een rusthuis te vondeling werd gelegd en vervolgens elke dag jonger werd. Hun door elkaar geweven en in flashbacks vertelde levensverhalen vormen de basis van dit licht borgesiaans gekleurde romaneske sprookje. Uiteindelijk draait het rond twee verliefde mensen, wier liefde onmogelijk wordt gemaakt doordat de ene jonger en de andere ouder wordt.
Een typische Fincherfilm kun je The Curious Case of Benjamin Button niet noemen, want hij is veel minder grimmig dan thrillers als Se7ven, Fight Club, Zodiac en The Girl with The Dragon Tattoo. Daarnaast is hij dan weer gevoeliger en formeel complexer dan The Social Network, zijn Facebookfilm uit 2010. Dat komt doordat hij over de liefde en de bijbehorende vreemde schuldgevoelens gaat en aandacht heeft voor die kleine en grote oncontroleerbare gebeurtenissen die het leven uitmaken.
Zoek in dit tegen de achtergrond van grote historische gebeurtenissen gesitueerde epos niet naar veel psychologische en filosofische diepgang. Deze allesbehalve conventioneel vertelde kroniek heeft andere troeven, zoals de verbazingwekkende CGI-effecten waarmee Benjamins transformaties weergegeven worden. Nog indrukwekkender zijn de prachtige luxueuze beelden in gepolijst amberkleurig licht en Finchers verbluffende vloeiende vertelstijl – een explosie van voorvallen en menselijke ontmoetingen. Daardoor krijgt The Curious Case of Benjamin Button iets van een ongrijpbare droomkroniek die het leven in existentieel perspectief probeert te plaatsen.
LUC JORIS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier