THE AFRICAN QUEEN ****

KATHARINE HEPBURN en HUMPHREY BOGART in 'THE AFRICAN QUEEN'.

Zondag 11/3, 14.05 – één. John Huston, VS 1951.

Bij de zeventigste verjaardag van Cassablanca (1942) staan deze klassieker en hoofdrolspeler Humphrey Bogart weer even volop – en terecht – in the picture. Hoewel Bogie zijn iconische status vooral als tough guy had opgebouwd, rees zijn ster nog hoger na deze film, zijn meest romantische ooit. In The African Queen, een heerlijk ouderwets liefdes- en avonturenverhaal combineert hij romantiek en cynisme. Zijn tegenspeelster is Katharine Hepburn, de steractrice die bekendstond om haar vertolkingen van koppige en sterke vrouwen. Dat Anthony Hopkins voor The Silence of The Lambs de stem van Hannibal Lecter op die van Hepburn modelleerde, zegt genoeg over haar ijzige of autoritaire temperament.

In het zowel in de studio als in Oeganda en Belgisch Congo gefilmde The African Queen speelt Bogart de slonzige Charlie Allnut, een brommende zuipschuit van een kapitein die in een afgelegen deel van Afrika zijn neutraliteit aan de kant zet voor de puriteinse vrijster Rose Sayer (Hepburn). WO I is net uitgebroken en de Duitsers hebben Hepburns broer vermoord en haar missiepost vernield. Bogart heeft aangeboden haar naar de beschaving te brengen, en zo varen de twee in een gammele en roestige postboot een rivier in de Afrikaanse jungle af. Helaas kunnen de twee het aanvankelijk niet echt met elkaar vinden: Hepburn kan het gin-zuipen en het rothumeur van de ongemanierde kapitein niet uitstaan, terwijl die haar vrome en veroordelende houding amper verdraagt. Uiteindelijk toont Hepburn zich een overlever en is zij diegene die Bogart tot heroïsche daden aanzet, zoals het temmen van stroomversnellingen om een Duits oorlogsschip op te blazen.

Of de film voor regisseur John Huston vooral het ideale excuus was om op olifantenjacht te gaan, laten we in het midden. Het draaien op Afrikaanse locaties – toen veeleer uitzonderlijk voor een Hollywoodproductie – leidde tot verhalen die nu nog altijd tot de Hollywoodlegende behoren. ‘ Whenever a fly bit Huston or me, it dropped dead’, zou Bogart later zeggen, een verwijzing naar het feit dat ze alle twee vooral op geïmporteerde Schotse whisky leefden. Het is evenwel de onweerstaanbare chemie en komische interactie tussen tegenpolen Hepburn en de Oscargelauwerde Bogart – zijn enige beeldje ooit – die deze Technicolortrip richting kwiek romantisch avontuur met een onderliggende erotische energie katapulteert.

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content