Kathryn Bigelow staat bekend als de koningin van de actiefilm, een van de weinige vrouwelijke regisseurs die ook op het scherm uit hun krammen durven te schieten. Ze is echter niet de enige cineaste met een neus voor actie en spanning.
Lexi Alexander
De Duitse maakte eerst naam als voormalige martial arts-specialiste (ze werd wereldkampioene karate en kickboksen) maar droomde stiekem van een filmcarrière. Om haar filmstudie te financieren, werkte ze eerst als stuntvrouw. Na wat korter werk volgde in 2005 haar langspeelfilmdebuut Hooligans (een voetbaldrama met Elijah Wood). Haar tanden toonde ze pas echt vorig jaar met de behoorlijke geflipte actiethriller Punisher: War Zone.
Antonia Bird
Het klinkt misschien vreemd om een vrouwdie haar carrière begon in het theater, vervolgens afleveringen van onder meer Eastendersregisseerde en naam maakte met het priesterdrama Priest in dit gezelschap te vermelden. Bird draaide echter ook de overvalthriller Face (met Blurzanger Damon Albarn) en vooral de zwaar onderschatte kannibalenwestern Ravenous (waarvoor diezelfde Albarn trouwens samen met Michael Nymande muziek schreef). Ze werkt momenteel aan The Meat Trade, een verhaal overhedendaagse lijkenpikkers.
Grace Cunard
Vandaag zijn vrouwelijkeactieregisseurs zeldzaam;in de jaren 10 en 20 was het fenomeen absoluut geen uitzondering. Veel ‘serial queens’, actrices die beroemd werden wegens hun rol als onafhankelijke en onvervaarde heldin in spannende filmreeksen, namen ook het scenario en de regie van hun films op zich. Grace Cunard is misschien wel de bekendste, vooral dankzij de Broken Coin-serie, die Cunard samen regisseerde met Francis Ford (broer van filmgigant John Ford). Andere veelzeggende titels uit haar oeuvre zijn The Black Masks, The Woman of Mystery en The Gasoline Buckaroo.
Mary Harron
Behalve een ex-lief van Tony Blair is de Canadese cineaste Mary Harron ook de vrouw achter American Psycho, de verfilming van Brett Easton Ellis’ beruchte thriller over een Wall Streetmakelaar met moordzuchtige neigingen. Harrons interesse in de bijtende kantjes van het leven hoeft niet echt te verbazen, want ze stond ook mee aan de wieg van het Britse muziektijdschrift Punk. Op televisie draaide ze afleveringen van onder meer Oz en Homicide.
Karyn Kusama
Sterke vrouwelijke figuren, het is een rode draad doorheen het (vooralsnog prille) werk van Karyn Kusama. In 2000 liet ze zich opmerken met Girlfight, een gesmaakt drama over een vrouwelijke bokser. Haar eerste grote Hollywoodactie, de animatieverfilming Æon Flux metCharlize Theron, flopte in 2005 jammerlijk. Binnenkort probeert ze het opnieuw met de horrorthriller Jennifer’s Body, overeen bloedmooi meisje (Mega Fox) dieeen hongerige demon in het lijf heeft.
Mary Lambert
Toen Mary Lambert in dejaren 80 de overstap maakte van videoclips (vooral voor Madonna) naar langspeelfilms koos ze een ongewoon genre: horror. Of liever, het genre koos haar. Lamberts efficiënte verfilming van de Stephen Kingroman Pet Sematary werd in 1989 een hit en sindsdien zit de cineaste zowat gevangen. Later volgden nog onder meer Pet Sematary II, The In Crowd en Urban Legends: Bloody Mary.
Mimi Leder
Naast Kathryn Bigelow wordt Mimi Leder vaak vermeld als de actievrouw bij uitstek. Althans, zo was het eind jaren 90, toen ze na een carrière als tv-regisseur achtereenvolgens de nucleaire actiethriller The Peacemaker (met Nicole Kidman en George Clooney) en de rampenfilm Deep Impact (meteoriet stort neer op aarde) draaide. Ze werkt momenteel aan een nieuwe actiefilm, Jax of Heart, gebaseerd op de stripreeks Mandrake the Magician.
Jennifer Chambers Lynch
Veel heeft de dochter van David Lynch nog niet gepresteerd (mede door een zwaar ongeval), maar ze verdient haar naam in dit lijstje vanwege Surveillance, een bizarre en sfeervolle psychologische thriller over twee FBI-agenten die op zoek zijn naar twee seriemoordenaars. Haar volgende project wordt trouwens een horrorfilm, Hisss (of Nagin, theSnake Woman), gebaseerd op een Indiase legende.
Ida Lupino
De grote pionier, die ervan hield om de camera vast te maken aan dravende paarden of vlammende wagens. De Britse bouwde eerst een carrière uit als actrice (in klassiekers als High Sierra en They Drive by Night), richtte eind jaren 40 haar eigen productiebedrijf op en begon zelf te regisseren. Met The Hitch-Hiker werd ze de eerste vrouw die ooit een film noir draaide. Lupino’s films staken niet altijd boordevol actie, maar ze had vaak wel het lef om onverbloemd thema’s aan te pakken die mannelijke regisseurs liever links lieten liggen, zoals bigamie ( The Bigamist) en verkrachting ( Outrage).
Barbara Peters
Een van de weinige vrouwen die een carrière uitbouwden als regisseur van B-films. Zoals zovelen in het genre begon ze bij cultproducent Roger Corman, toen die nog ‘feministische’ films maakte. Peeters draaide onder meer Bury Me an Angel en Humanoids from the Deep.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier