‘Ik ben ervan overtuigd dat hij zichzelf gekloond heeft’, zo zei de baas van de Amerikaanse tv-zender TNT onlangs nog over Steven Spielberg. Je zou het gaan geloven, want niet alleen in de bioscoop is de output van de man indrukwekkend, ook op het Amerikaanse tv-scherm – en hopelijk later bij ons – is hij niet weg te slaan. Een overzicht van de series waarbij Spielberg betrokken is.

THE UNITED STATES OF TARA

Spielberg is zijn carrière begonnen als tv-regisseur voor series als Columbo en keerde de afgelopen decennia af en toe terug naar het medium, als producent van bijvoorbeeld Amazing Stories (1985), Band of Brothers (2001) of Taken (2002). De laatste jaren is hij echter een stuk productiever geworden op het kleine scherm, met 2009 als startpunt. Toen had Spielberg voor het eerst twee reeksen tegelijk op de Amerikaanse televisie lopen, The Pacific – momenteel te zien op Canvas – en het komisch drama The United States of Tara. Die serie gaat over een vrouw van middelbare leeftijd die verschillende persoonlijkheden heeft en de gevolgen van die ziekte voor haarzelf en haar gezin. Spielberg leverde het basisidee voor The United States of Tara, dat daarna werd uitgewerkt door Diablo Cody, de scenariste van de film Juno. De reeks – die in Vlaanderen nog nergens te zien is geweest en ook niet uit is op dvd – kreeg van bij het begin lovende kritieken, maar na drie seizoenen besliste zender Showtime ( Dexter, Weeds) om ermee op te houden. De finale werd enkele weken geleden uitgezonden.

THE BORGIAS

The United States of Tara was niet de enige Spielbergserie die op Showtime liep. In januari ging daar ook The Borgias van start, een historische dramareeks over de Spaanse kardinaal Rodrigo Borgia (gespeeld door Jeremy Irons), die in 1492 tot paus Alexander IV uitgeroepen werd. Het idee om Borgia’s levensverhaal te verfilmen, zat al lang in het hoofd van regisseur Neil Jordan ( The Crying Game, Breakfast on Pluto), die twaalf jaar lang vruchteloos zijn scenario in Hollywood probeerde te verkopen. Spielberg overtuigde hem er echter van dat een tv-serie een beter vehikel zou zijn, en ondertussen is een tweede seizoen in de maak.

FALLING SKIES

Als Spielberg zich met televisie bezighoudt, dan gebeurt dat via DreamWorks Television, een aparte afdeling van zijn gelijknamige filmmaatschappij. Veelzeggend is dat DreamWorks Television wel met de Amerikaanse tv-zenders samenwerkt om reeksen op poten te zetten, maar nooit financieel bijdraagt: het feit dat Spielberg meedenkt en meehelpt bij de productie – en dat de zender hem als ‘executive producer’ op de posters mag zetten – moet volstaan. Dat betekent echter niet dat zijn naam wordt misbruikt: iedereen die met hem heeft samengewerkt, staat ervan te kijken hoe betrokken hij telkens was – getuige de quote van de baas van TNT in de inleiding.

Op TNT begon halverwege juni Falling Skies, een sf-reeks over een inval van buitenaardse wezens op aarde. De serie gaat van start zes maanden na de invasie en volgt een groepje overlevenden – negentig procent van de mensen is omgekomen – dat onder leiding van Noah Wyle (bekend van ER) het verzet probeert te organiseren. Niet bepaald onbekend terrein voor Spielberg – het concept lijkt een beetje op ‘Wat als de aliens gewonnen hadden in War of the Worlds?’ – maar Falling Skies krijgt wel redelijk lovende kritieken. ‘Noem het gerust ouderwets,’ zo schreef Entertainment Weekly daags na de première, ‘maar soms kan ouderwets ook gewoon goed zijn.’

TERRA NOVA

In Terra Nova, dat dit najaar in de VS in première gaat, wordt Spielberg herenigd met een van zijn oude liefdes: dinosaurussen. Het verhaal begint in het jaar 2149, op een moment dat de mensheid door de luchtvervuiling op aarde aan de rand van de totale ondergang staat. Enkele wetenschappers hebben echter een manier gevonden om letterlijk opnieuw te beginnen: een groepje kolonisten kan via een wormgat 85 miljoen jaar terug in de tijd worden gestuurd om Terra Nova te stichten en alles nog eens over te doen. Alleen komen de reizigers dan natuurlijk wel pal tussen de dinosaurussen terecht. Terra Nova, waarvan de eerste aflevering alleen al zestien miljoen dollar kostte en dat een half jaar werd uitgesteld om de special effects helemaal goed te krijgen, is nu al de meest besproken reeks in de VS, een spectaculair epos waarvan de makers en tv-zender Fox hopen dat ze het succes van Lost kan evenaren.

THE RIVER SMASH UNDER THE DOME

‘Steven Spielberg is becoming the kind of force in TV that he’s long been in film’, zo schreef het vakblad Variety afgelopen mei naar aanleiding van de ‘upfronts’, de grote evenementen waar de Amerikaanse zenders hun nieuwe series aan potentiële adverteerders voorstellen. In het nieuwe tv-seizoen is Spielberg immers nadrukkelijker aanwezig dan ooit te voren, met naast Falling Skies en Terra Nova nog een paar andere reeksen die begin 2012 op het scherm zouden moeten komen. The River is een thrillerreeks die zich op de Amazonerivier afspeelt en geregisseerd wordt door Oren Peli, de man achter Paranormal Activity. Smash wordt dan weer een muzikaal drama over het leven achter de schermen van een theater op Broadway in de aanloop naar een nieuwe show. Die laatste reeks zat al een hele tijd in het hoofd van Broadwayfan Spielberg: in 2009 stelde hij het concept al voor aan Showtime, maar die ketste het af. NBC sprong in het gat, ongetwijfeld in de hoop dat Spielberg de kansen voor de noodlijdende zender zou doen keren. En Under The Dome ten slotte is de verfilming van de gelijknamige thriller van Stephen King over een stadje dat plotseling gevangenzit onder een energieschild, een boek waarop Spielberg toen het uitkwam meteen de rechten kocht.

DOOR STEFAAN WERBROUCK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content