(GameCube, Xbox, PS2)

De originele versie van Soul Calibur, vier jaar geleden verschenen voor de ter ziele gegane Dreamcast-console van Sega, haalde slechts een bescheiden verkoop om de eenvoudige reden dat niemand een Dreamcast in huis had. Een hoop verloren moeite dus, die nu eindelijk wordt gecompenseerd via een nieuwe uitvoering van de game voor de PS2, Xbox en GameCube. Officieel gaat het om een vervolg, maar inhoudelijk is er nauwelijks wat veranderd aan de game. Dat de personages er wat beter uitzien en vloeiender bewegen, is niet meer dan technologische cosmetica. Tussen de vertrouwde gevechtskunstenaars als de vrouwelijke ninja Taki en de griezelige piraat Cervantes vinden we maar enkele nieuwkomers, die bovendien niet echt een onvergetelijke indruk maken. Leuk is wel dat er voor elke console een ‘exclusief’ personage is ontwikkeld: in de PS2-versie zit karatemeester Heihachi uit de legendarische PlayStation-vechtgame Tekken, in de GameCube-versie duikt niemand minder dan Link uit The Legend Of Zelda op en de Xbox-versie krijgt de beroemde stripfiguur Spawn als bonus. Allen hebben ze, zoals ook al gold in de originele Soul Calibur, hun eigen sterktes en zwakheden. Die zwakheden kunnen worden gecamoufleerd via de keuze van wapens, al blijft het effect daarvan beperkt. Je moet dus zo veel mogelijk uitgaan van de intrinsieke kwaliteiten van je personage.

De vier basisknoppen op de controller van je console komen overeen met vier basisbewegingen (de horizontale en de verticale slag, de trap en de defensieve beweging), waarop je zo veel mogelijk variaties moet proberen te bedenken. Hoe meer variaties en combinaties je in de vingers hebt, hoe verder je komt. Een kwestie van een goede opbouw van de game: beginners kunnen meteen plezier beleven, maar je moet intensief trainen om iedereen te kunnen verslaan. De gevechten kunnen bovendien worden verstoord door onvoorziene omstandigheden, gaande van een voedselvergiftiging die je krachten aantast tot een brutale wervelwind die je uit evenwicht brengt. Spanning verzekerd, alleen is het jammer dat je die niet kan delen met spelers op het internet. Het toevoegen van online-functies zou de meest evidente manier geweest zijn om Soul Calibur II even toonaangevend te maken als zijn voorganger. Waarom de ontwikkelaars bij Namco dat nalaten? Misschien willen ze wachten tot online-gaming echt doorbreekt. Of misschien zijn ze gewoon een beetje lui. Het is onredelijk om te verwachten dat de Japanners opnieuw alle andere games in het vechtgenre in de schaduw zouden zetten, maar we vragen ons toch af of ze niet beter hadden gekund. Ach ja, het is altijd wat.

DOOR BART VANDORMAEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content