‘SIDSE BABETT KNUDSEN KREEG DE ROEM, IK KREEG DE WACKO’S’
Er was, althans volgens de vrouwen in onze omgeving, nog een ándere reden voor het succes van Borgen, dat deze week aan zijn derde en laatste seizoen begint op Canvas: Pilou Asbaek. Zette Sidse Babett Knudsen de nieuwe standaard voor de wereldleider, dan deed Asbaek hetzelfde voor de spin doctor. ‘Grappig wel: ik hoor dat Deense spin doctors dezer dagen rondlopen in Italiaans pak en met baard.’
‘Ben jij je er eigenlijk van bewust dat je achternaam een grappig uitgesproken variant van het Nederlandse woord voor ‘asbak’ is?’ ‘Ah zo.’ ‘Je weet wel, zo’n ding waar je je sigaretten in uitduwt.’ ‘Ik weet wat een asbak is. Wat ik niet weet, is waarom je die informatie met mij deelt.’ ‘Ik dacht dat je dat wel zou willen weten.’ ‘Dat mijn achternaam in België een grappig uitgesproken variant van het woord ‘asbak’ is?’ ‘Mja. Als je het zo stelt.’ ‘Mja.’ ‘Sorry voor de vraag.’
Het was niet de beste openingsvraag die ik aan Johan Philip ‘Pilou’ Asbaek stelde. Niet iederéén heeft dezelfde mening over wist-je-datjes. Weet ik nu ook weer.
Ter zake dan maar: treurt, Borgen-fans, want het derde seizoen dat deze week op Canvas begint, zal ook het laatste zijn, en niet het beste, maar dat terzijde. Treurt nog harder, vrouwelijke Borgen-fans, want Asbaek loopt er sinds het einde van de reeks net iets anders bij. En dan hebben we het niet over de sneakers en jeans die hij tijdens het interview aanheeft – casual sporty, nochtans ook al een flinke shock – maar wel over zijn gezichtsbeharing: op zijn bovenlip staat een soortement hoefijzersnor, die over zijn wangen tot zijn bakkebaarden loopt. Wat dan weer ter plekke inspireert tot een spontane, net iets succesvollere tweede vraag.
Voor we aan het daadwerkelijke interview kunnen beginnen: wat is dat ding op je gezicht?
PILOU ASBAEK: Dit hier? Een uit de hand gelopen snor. Ik zit midden in de opnames van 1864, een nieuwe coproductie van de Deense openbare omroep. En in 1864 was het blijkbaar bon ton om dit soort gezichtsbeharing te laten staan. Meer moet je er niet achter zoeken. Het is géén fashion statement, voor alle duidelijkheid.
Gezien het internationale succes van The Killing, The Bridge en Borgen: enige kans dat we die snor ook op de Belgische televisie te zien zullen krijgen?
ASBAEK: Ik heb geen buikgevoel voor dat soort dingen. 1864 is een historische reeks over de tweede Schleswigoorlog tussen Denemarken en Pruisen. Nogal bekend hier in Denemarken: we verloren er zowat de helft van ons grondgebied. Maar daarbuiten lijkt niemand zich die oorlog nog te herinneren: het zou dus wel eens kunnen dat deze reeks echt te Deens is om te reizen.
Maar dat hebben we destijds ook gezegd over Borgen. Dat was qua opzet ook gewoon een serie over de besognes van de lokale Deense politiek. Alleen bleek het uiteindelijk net iets universeler te zijn. Een vrouw ambieert de macht en probeert eraan vast te houden: dat is pure Shakespeare. Macbeth. Misschien zit er ook zoiets universeels in 1864. Ruzie met Pruisen, bijvoorbeeld. Heel de wereld heeft hommeles gehad met Duitsland: dat is natuurlijk wel iets waar iedereen zich in kan herkennen. Bij deze voorspel ik: 1864 wordt een grote hit in Polen. (lacht)
Tot dan moeten we het met het derde seizoen van Borgen stellen. Ten behoeve van onze schare vrouwelijke lezers: je rol lijkt daarin veel beperkter.
ASBAEK: Dat is ook zo. Oorspronkelijk ging er geen derde reeks komen. Toen dat laatste seizoen er toch kwam, zat mijn agenda vol, ik had al theaterplannen gemaakt. Mijn draaidagen waren dus eerder beperkt. Ergens was het ook een keuze. Ik ben op mijn 26e afgestudeerd en meteen gecast voor Borgen. Hoe graag ik het ook deed, na drie jaar had ik de behoefte om iets anders te doen: ik was alleen maar Kasper Juul geweest.
Sidse Babett Knudsen had het over hoe niemand nog het onderscheid lijkt te maken tussen haar en Birgitte Nyborg. Overal in Europa wordt ze als wereldleider ontvangen. Heeft de reeks ook voor jou dat soort neveneffecten?
ASBAEK: Niet meteen. Ik herinner me wel één opname op een brug in Kopenhagen toen een vreemde man ineens op me afstormde: ‘Kasper Juul! Jij motherfucker, je hebt Birgitte geneukt! Motherfucker! Ik kom je vermoorden!’ Ik ben gaan lopen. (lacht) Ach, het is hoe het is. Sidse krijgt alle roem en glorie; ik krijg een of andere wacko die me wil vermoorden.
Voor de duidelijkheid: heeft Kasper Birgitte ooit…
ASBAEK: Seksueel benaderd? Neen. (lacht) Er is wel even sprake van geweest bij het schrijven: een flirt tussen Kasper en Birgitte. Maar iedereen was het erover eens dat het niet zou kloppen. Kasper en Birgitte hebben net géén fysieke relatie. Dat was ook het opzet: broer en zus. Je moet er eens op letten: in drie seizoenen raken we elkaar twee keer aan. Eén keer in seizoen 2: als haar dochter instort, dan raakt ze mijn schouder aan. En één keer in seizoen 3, als ze me na tweeënhalf jaar terugziet en een knuffel geeft. Ga maar na: dat is alles.
Het valt op hoe jij altijd netjes de deur voor haar openhoudt.
ASBAEK: Dat is een regel die Sidse en ik hadden bedacht om de machtsverhouding tussen hen duidelijk te maken. Elke keer als ze door een deur moest, hield ik die voor haar open. Een klein gebaar, maar ik vind het wel mooi. Een fijn detail voor wie het opmerkt.
Ik hoorde dat spin doctors in Denemarken dezer dagen in baard en kostuum rondlopen. Kasper Juul heeft school gemaakt.
ASBAEK: Dat heb ik ook gehoord. Grappig. Weet je hoe dat eigenlijk komt? Het personage van Kasper Juul was oorspronkelijk geschreven voor een veel oudere acteur – halverwege de dertig. Ik was 26 toen ik de rol kreeg. Om me ouder te doen lijken, hadden ze me een pak gegeven dat twee maten te groot was, en moest ik die baard laten groeien. Je kunt het nog zien in de twee eerste afleveringen. Daarna was ik dat wel danig beu. ‘Ik zie eruit als een dwerg uit The Hobbit. Mag ik alstublieft iets in mijn maat hebben?’, heb ik aan de costumier gezegd. Vandaar die strakke Italiaanse look.
Ik moet toegeven: jou in sneakers en een jeans zien, het heeft wel iets bevreemdends. Alsof John Hamm voorbijkomt in een short en slippers.
ASBAEK: Een van mijn vrienden liep in een club in Cannes toevallig Don Johnson tegen het lijf. Je weet wel, het fashionicoon van Miami Vice, altijd in wit pak, roze hemd en opgestroopte mouwen. Wel, die dag had Don Johnson een zwart kostuum aan. Toen mijn vriend hem in een limousine zag stappen, is hij snel langs het andere portier de auto in gestapt. ‘Don’, zei hij, ‘ik heb maar één vraag: waarom heb je een zwart pak aan?’ Waarop Don zei: ‘Just to fuck you up.’ En dát is waarom iedereen medelijden moet hebben met John Hamm. (lacht)
Maar jij voelt je op straat nog altijd comfortabel in een short?
ASBAEK: Gisteren heb ik er nog een aangehad.
En slippers?
ASBAEK: Dat niet. Ik haat slippers. Mannen horen geen blote voeten te hebben.
BORGEN – SEIZOEN 3
Vanaf dinsdag 18/3, 21.35 – Canvas
DOOR GEERT ZAGERS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier