SHOT ON LOCATION

Tom Barman heeft Napels gezien en het overleefd. Maar wat vreten de overige dEUS-leden ondertussen uit.

Zondag 20/1, 18.50 – Ned2

Gomorra, Das Leben der Anderen, Van God los, Bloody Sunday, Trainspotting en Leaving Las Vegas. Dat zijn de zes films die vanaf dit weekend aan bod komen in Shot on Location, een VPRO-reeks (over enkele maanden ook op Canvas te zien) waarin dEUS-frontman Tom Barman op reis gaat naar de plek waar een film is opgenomen (respectievelijk Napels, Berlijn, Venlo, Londonderry, Edinburgh en Las Vegas) om er te praten met medewerkers en kenners. Maar als de ceo van de nv dEUS minstens een jaar de boeken sluit en ‘iets gaat doen voor de televisie’, wat doet het kaderpersoneel dan in tussentijd? Als het stof is gaan liggen, de muziek is uitgestorven, en de rockmachine is stilgevallen, wat rest er dan nog? Drummer Stéphane Misseghers is als producer aan de slag voor Horses on Fire en Psycho 44, en neemt met die laatste band vanaf februari een album op in de Brusselse Jet Studio. Bassist Alan Gevaert toert voorlopig nog met Trixie Whitley en gitarist Mauro Pawlowski treedt dit voorjaar op met de Evil Superstars en schenkt daarnaast vooral aandacht aan een tiental (!) eigen muzikale projecten, zoals Gruppo di Pawlowski, Hitsville Drunks, The Grooms, Maurits Pauwels Experience, Possessed Factory, Hate Crisis en Mauro and the Maurons…

De drie muzikangten vormen samen ook de Tango Boys. Dat trio zetten ze oorspronkelijk op als een echte band, maar het project is geëvolueerd naar een leverancier van soundtracks, jingles en geluidslogo’s. ‘Al die reclamemuziekjes klinken zo vlak, zo eender, zo weinig rock-‘n-roll’, zegt Gevaert. ‘Wij werden daar een beetje ambetant van, en dus zeiden we: dat kunnen we beter!’ ‘Idem voor de achtergrondmuziekjes die je hoort bij Vlaamse reeksen en tv-programma’s’, aldus Misseghers. ‘Vergelijk dat eens met de muziek van een geniale buitenlandse serie als Breaking Bad of Mad Men: dat is toch echt wel iets anders. Een soundtrack voor een Vlaamse of Waalse film, of voor een tv-reeks, dat zouden we heel graag doen.’ ‘Ik verwacht er veel van’, zegt Pawlowski. ‘Geef toe: drie muzikanten van dEUS, dat moet toch iets geven. Ik hoop echt dat we veel kunnen schrijven, voor radio, tv, reclame, esoterische muziek, noem maar op. Dat doe ik enorm graag: het geeft me het gevoel nuttig te zijn.’

Violist Klaas Janzoons zit niet in de Tango Boys, want hij worstelt al enige tijd met een ‘dubbele boeking’: muziek versus bouwen. Hij wil het komende jaar zijn concertzaal afwerken, de dEUS-studio’s ‘verhuurbaar maken’ en… een eigen restaurant beginnen. ‘Ik ben zestien jaar geleden in Borgerhout komen wonen’, zegt hij. ‘Het was van meet af aan mijn bedoeling om hier wat leven in de brouwerij te brengen en dat is gelukt, alleen ontbreekt er nog een restaurant. Dat wordt dus mijn volgende project. En ik ben ambitieus. Een kok heb ik al. Maar er moet nog heel veel gebeuren, ik denk niet dat je de opening vóór 2014 moet verwachten. Koken, lekker eten heeft me altijd al gefascineerd. En het heeft hier zin, denk ik. Lukt het niet, dan doe ik wel iets anders met dat gebouw. Een fijn gevoel, op zo’n manier mee proberen te bouwen aan een buurt en die dan tot leven te zien komen.’

EXTRA OP

WWW.KNACKFOCUS.BE

de toekomstplannen van de dEUS-leden in detail en uitgebreide interviews.

PETER LISSENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content