SENSE8

Daryl Hannah: 'SENSE8 is pure mentale sciencefiction.'

Nu op Netflix

De nieuwe Netflixreeks Sense8 opent met een allesbepalende en behoorlijk unheimliche scène. De mysterieuze Angelica (gespeeld door het eightiesfilmicoon Daryl Hannah) schiet wakker in een bouwvallige loods, stopt de loop van een geweer in haar mond, en haalt de trekker over. ‘Een intens slopende ervaring’, zegt de 55-jarige Hannah, die nochtans wat gewend is – zie haar roemruchte vertolkingen in Blade Runner (1982) en Kill Bill (2003). ‘Ik heb bij deze openingsscène fysiek en emotioneel harder afgezien dan bij de meest veeleisende actiescènes die ik ooit al heb gespeeld.’

Sense8 is het tv-debuut van broer en zus Andy en Lana Wachowski, het regisseursduo achter de sf-klassieker The Matrix. Het is een mozaïekverhaal over acht mensen van over de hele wereld – van Chicago over Nairobi tot Seoel, Londen en Mumbai – die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben maar plots emotioneel en mentaal verbonden raken, en geplaagd worden door bizarre visioenen. De eerste zogenaamde sensate die zich bewust wordt van die heftige veranderingen, is de IJslandse deejay Riley, gespeeld door de 28-jarige Britse Tuppence Middleton.

Wat is zo vernieuwend aan Sense8?

DARYL HANNAH: Ik zou Sense8 een film noch een serie noemen. Het zit daar ergens tussenin. Een filmserie, dat klinkt al beter. (lacht) Andy en Lana Wachowski creëren een nieuwe beeldtaal. Niet enkel het format is vernieuwend, ook de manier waarop het wordt gefilmd. Er wordt heel vaak heen en weer gesprongen in de tijd. En of de scènes zich nu in Seoel, Chicago of Nairobi afspeelden, we moesten altijd ter plekke aanwezig zijn.

Als de Wachowski’s iets schrijven en regisseren, is de verleiding groot om het in het hokje scifi te stoppen. Is dat voor Sense8 te kort door de bocht?

TUPPENCE MIDDLETON: Voor mij is Sense8 eerder een menselijk drama, een thriller. Er zijn elementen van verschillende genres in verweven: actie, romantiek, comedy en natuurlijk ook sciencefiction. Het is leuk om aan iets te werken wat niet gebonden is aan de regels van de realiteit. Ik zit zelf ook vaak in mijn eigen fantasiewereld. Ik was verzot op scifi toen ik jong was. En natuurlijk ook op Blade Runner. (knipoogt naar Hannah) Scifi is een middel om grote thema’s en ideeën te verkennen door een fantasierijke filter. Maar wat zo goed is aan Sense8, is dat we dat doen met een vleugje menselijkheid. Wij hoeven niet in outer space te vliegen; we concentreren ons op de thema’s die dicht bij de mens liggen.

HANNAH:Sense8is pure mentalesciencefiction. (lacht)

Met The Matrix (1999) schreven de Wachowski’s filmgeschiedenis. De film groeide met zijn visueel vernuftige actie en filosofische inslag uit tot een nieuwe norm. Is Sense8 ook zo’n gamechanger?

HANNAH: Absoluut!

MIDDLETON: De Wachowski’s proberen altijd grenzen te verleggen. Wat hen als filmmakers zo interessant maakt, is dat ze groots denken en risico’s nemen.

In die zin lijkt een overstap naar Netflix logisch. De streamingdienst geeft tv-makers veel meer vrijheid in hoe ze hun verhaal vertellen.

HANNAH:Sense 8 is op meerdere vlakken grensverleggend. Je zult niet alleen dingen te zien krijgen die je nog nooit eerder hebt gezien, Sense8 hanteert ook een revolutionaire methode om verhalen te vertellen. Streamingplatformen zoals Netflix laten je toe om, zonder de inmenging van censors of adverteerders, te experimenteren met nieuwe formats en vertelstijlen. Daar plukken de Wachowski’s nu volop de vruchten van.

MIDDLETON: Ze wilden de serie kunnen maken die ze wilden maken. Niet louter een opgelegde, formulaire reeks die gemaakt is op maat van de kijker.

Vergde dat veel aanpassingen van de acteurs?

MIDDLETON: Afgezien van de extreem afmattende draaischema’s, denk ik niet dat het onze vertolking aanzienlijk heeft beïnvloed. Mijn personage komt uit IJsland, terwijl ik van Britse origine ben. Ik heb dus wel mijn accent zwaar moeten bijschaven, en ook veel onderzoek gedaan over de IJslandse cultuur. De IJslanders hebben een mystieke band met de aarde, hun folklore, mythologie en spiritualiteit.

Het kernidee van Sense8 is verbondenheid en interactie, hoe mensen met elkaar omgaan, zelfs al zijn ze duizenden kilometers van elkaar verwijderd.

MIDDLETON: Een erg prangend thema, als je het mij vraagt. Vandaag is het alsmaar makkelijker om met elkaar verbonden te raken, via het internet en smartphones. Allemaal handig, maar zelden komen we nog écht persoonlijk met elkaar in contact. Moderne technologie heeft veel deuren geopend, maar ze heeft ons ook meer bekrompen en kortzichtig gemaakt.

HANNAH: Iederéén zit tegenwoordig naar zijn schermpjes te staren.

MIDDLETON: Daarom was het ook zo belangrijk om echt fysiek aanwezig te zijn op al die locaties. Zodat we de geluiden in een stad konden horen, de geuren konden ruiken, de cultuur konden proeven.

Hoe verliep jullie samenwerking met de Wachowski’s?

MIDDLETON: Ik had al een rolletje gespeeld in Jupiter Ascending(hun meest recente bioscoopfilm, die genadeloos werd afgekraakt door pers en publiek, nvdr.) Dat was mijn allereerste Amerikaanse blockbusterervaring. Aanvankelijk was ik dus wel wat nerveus. Maar de Wachowski’s waren erg genereus en behulpzaam. En ze zaten tijdens de productie al aan Sense8 te pennen, dus ik wist ongeveer al waaraan ik me mocht verwachten. Ik heb meteen toegehapt toen ze mij deze rol aanboden.

Daryl, jij stond eerder al met kleppers als Quentin Tarantino en Ridley Scott op de set. Wat maakt de Wachowski’s zo speciaal?

HANNAH: Eerst en vooral: ze zijn met twee. (lacht) Dat had ik nog nooit meegemaakt, met een regisseur in tweevoud op de set staan. Maar samen vormen ze wel één creatief geheel. Ze staan met elkaar in verbinding. Een beetje als een sensate. (lacht)

ANDREAS ILEGEMS

Tuppence Middleton ‘MODERNE TECHNOLOGIE HEEFT VEEL DEUREN GEOPEND, MAAR ZE HEEFT ONS OOK MEER BEKROMPEN EN KORTZICHTIG GEMAAKT.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content