Op de planken bij de repetities van een nieuwe theatervoorstelling. Deze week: Spirit van Florentina Holzinger en Vincent Riebeek.

door Stefaan Werbrouck

Regisseur Florentina Holzinger & Vincent Riebeek

Gezelschap Campo

Locatie Campo Victoria, Gent

Repetitieduur 3 maanden

Première 17/10 Info www.campo.nu

Spirit is een voorstelling over het geestelijke leven, het belang van religie en spiritualiteit in de moderne maatschappij. Verwacht echter geen esoterisch gewauwel over chakra’s en aura’s lezen, maar een show waarin passie en overgave centraal staat. ‘Onder spiritualiteit hoef je niet meteen softe hippieachtige toestanden te verstaan’, zegt Vincent Riebeek van Campo. ‘De voorstelling is meer een ode aan het spirituele gevoel, een manier om mensen te laten nadenken over hun geestelijke leven. We willen dat iedereen die komt kijken naar huis gaat met het gevoel dat ze open moeten staan voor de mogelijkheden van spiritualiteit.’

De ring waarin Florentina Holzinger, tegenspeelster van Riebeek en Campo-partner, zit, is een verwijzing naar de eeuwigheid en de circle of life, al hoeven we ook dat niet al te ernstig te nemen. ‘Het is een grapje, een referentie, niet veel meer dan dat’, aldus Riebeek. ‘Het eerste halfuur van de voorstelling wordt heel visueel en theatraal, met lichteffecten, showelementen en circusachtige nummers, en de ring past daarin. Het masker ook: we dragen allebei een exemplaar – Florentina met een meisjesgezicht, ik met een jongensgelaat – als een soort symbool voor de onschuld, maar het ziet er gewoon mooi uit. Op dat masker na zijn wij dat eerste halfuur trouwens volledig naakt, maar voor de foto hebben we toch maar iets aangetrokken. (lacht)

Het duo is al sinds de zomer van 2011 met de voorstelling bezig, de laatste maanden heeft alles vorm gekregen. Maar hoe de show er precies zal uitzien, zijn ze nu nog altijd aan het uitmaken, vertelt Riebeek. ‘We hebben de afgelopen weken en maanden heel veel dingen uitgeprobeerd, vandaar al die attributen op de foto. Eigenlijk zitten we met 3 à 4 uur materiaal waar we nu de essentie uit proberen te puren, en hoe dichter bij de première, hoe meer duidelijkheid er is. De laatste scène van de voorstelling wordt pas tijdens de opvoering beslist: we hebben een hele reeks finales uitgedacht, en we laten een van de mensen in het publiek een tarotkaart trekken om uit te maken wat het slot precies wordt.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content