In Gent vindt voor de tweede keer het Lumière Crime Festival plaats, waar de nieuwste series uit Scandinavië worden vertoond. Maar wat zijn nu de belangrijkste ingrediënten van een hit uit het Hoge Noorden? Drie op een rij.

EEN STERKE VROUW

Tot een paar jaar geleden waren Scandinavische tv-reeksen nog een mannenbastion, met talloze krimi’s over knorrige rechercheurs als Wallander of Beck. Die series zijn er nog steeds (op het festival wordt normaal gezien ook een nieuwe Wallander getoond), maar de echte hausse brak pas aan toen de vrouwen het overnamen, zoals Sarah Lund uit The Killing, Birgitte Nyborg uit Borgen of de misdaadjournaliste Dicte Svendsen, die de hoofdrol speelt in de gelijknamige serie die in Gent haar première beleeft. Vooral het feit dat die vrouwen worstelen met de verhouding tussen hun werk en hun privéleven draagt bij tot het succes: ‘In een land als Denemarken zijn discussies over werkende moeders en moderne gezinnen heel normaal’, zei Morten Hesseldahl, hoofd fictie van de Deense openbare omroep, vorig jaar in The Independent. ‘Daardoor krijgen onze verhalen een extra laag, die ze interessant maakt voor een internationaal publiek.’EEN MISDAAD

Het heet niet voor niets het Crime Festival natuurlijk. Wie het hele weekend doorbrengt in Gent, krijgt een hoop geweld over zich heen. Staan onder meer op het programma: de tweede Snabba cash-film, gebaseerd op het werk van thrillerauteur Jens Lapidus, en het derde seizoen van internationale hit The Killing, dat op zondag in één lange marathon wordt vertoond. Toch begint het label ‘crime’ steeds harder te spannen om het lijf van de Scandinavische tv-fictie. De allerbeste reeks uit het Noorden – Borgen – draait helemaal niet om misdaad maar om politiek, en op het Crime Festival zit tussen alle krimi’s door zelfs een sf-serie, Real Humans (zie ook bespreking in dvd tv, pagina 43).EEN BOEK

Voor Scandinavische reeksen de wereld veroverden, waren auteurs als Henning Mankell of Stieg Larsson ze al voorgegaan. De literaire wereld van Denemarken, Zweden of Noorwegen blijft met de regelmaat van de klok nieuwe successen produceren, en die worden meestal ook verfilmd. In Gent wordt bijvoorbeeld ook The Hypnotist vertoond, de nieuwe film van Lasse Hallström (en de Zweedse inzending voor de Oscars), gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Lars Kepler. Maar opnieuw zijn de beste series diegene die geen literaire achtergrond hebben: een reeks als Wallander is weinig meer dan een opeenvolging van ‘misdaad van de week’-verhalen, terwijl The Killing wel de voordelen van een tv-format benut om een echt lang en diepgravend verhaal te brengen.

(S.W.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content