Blad Runner – Hollands beroemdste Hollywoodacteur kan niet stilzitten, maar een grote productie garandeert geen kwaliteit. Dat geldt ook voor zijn vlot volgepende autobiografie.
Met Patrick Quinlan en Monique Brandt, De Boekerij, Amsterdam, 216 blz., euro19.95
Rutger Hauer (63) heeft de pers altijd op een afstand gehouden. Veel openhartige of diepgravende interviews zijn er dus niet terug te vinden. Wie eindelijk eens een tipje van de sluier gelicht wil zien, kan nu terecht in ’s mans autobiografie, een bewerking van het eerst in Amerika gepubliceerde All Those Moments: Stories of Heroes, Villains, Replicants, and Blade Runners. Al krijg je meer een interessant voor- dan een hoofdgerecht.
Je leest het in een spreekstijl volgeschreven boek – Hauer sprak het in op tape – in een paar uur uit, maar je blijft op je honger zitten. Zijn leven en werk bevatten materiaal voor een beter en meer gedetailleerd boek. Nu krijg je een recht-voor-de-Hollandse-raap vertelde autobiografie waarin Hauer nogal anekdotisch en met grote stappen door zijn leven gaat: van het door zijn acterende ouders aan zijn lot overgelaten kind dat zwemt tussen de poep in de Amstel en de eigenzinnige dwarsligger op zoek naar avontuur (als matroos op een vrachtschip) tot de toneelacteur tussen de boeren in Friesland en het Nederlandse icoon dankzij de tv-serie Floris. Voortdurend duikt daarbij zijn liefde voor zijn vrouw Ineke op. Want Hauer blijft zichzelf en heeft lak aan status, ook al zit de Hollandse Paul Newman ondertussen in Hollywood, waar hij hoogtepunten als Blade Runner (het slot was zijn suggestie), The Hitcher en The Legend of the Holy Drinker afwisselt met een rits B-films voor het videocircuit, telkens getypecast als gemene schurk.
Het is bij de drie bovengenoemde films, plus Nighthawks vanwege de spanningen met Stallone, dat de minzame Hauer wat langer stilstaat bij hoe hij te werk gaat om een personage te creëren. Maar ook dan blijft hij karig met informatie over het werk op de set. Over Paul Verhoeven en vooral Monique van de Ven, zijn tegenspeelster in het schandaalsucces Turks Fruit, wordt nauwelijks of niet gerept.
Bij deze memoires – de opbrengst gaat naar de Starfish Association, Hauers organisatie die zich inzet voor met HIV besmette kinderen en zwangere vrouwen – zit ook de dvd Blond, Blue Eyes: een niet onaardig documentair portret door Simone de Vries waarin je onder meer zijn indrukwekkende zelfgebouwde trucktrailer te zien krijgt, maar evenmin als het boek een onthullend of rijk gestoffeerd document.
Luc Joris
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier