ROUND THE BEND

BENT VAN LOOY in LA. 'Niks scenario. Alles is vastgelegd zoals het gebeurd is', aldus Dimitri Van Zeebroeck.

Zondag 21/04, 22.10 – Canvas

Terwijl Das Pop een pauze van onbepaalde duur inlast, bewandelt Bent Van Looy zijn eigen pad. Dat bracht hem naar Los Angeles, waar hij samen met zijn persoonlijke held en producer Jason Falkner zijn allereerste soloplaat Round the Bend inblikte. Fotograaf en documentairemaker Dimitri Van Zeebroeck (Elements, Weerwolven) beleefde het creatieve proces van op de eerste rij, legde de making of vast op film en interviewde Bent over zijn drijfveren en ambities. Uit al dat materiaal distilleerde hij een dertig minuten durende documentaire, die dezelfde titel meekreeg als Van Looys solodebuut.

Je was twee weken lang een geprivilegieerde getuige van de geboorte van Bents eerste plaat. Voelde je je soms een indringer?

DIMITRI VAN ZEEBROECK: Absoluut. Bent was al een tijd aan het werk in LA voordat wij in de studio binnenvielen. De opnames gebeurden in de woonkamer van Jason Falkner, wat de sfeer nog intiemer maakte. Het is dan de kunst om je zo onzichtbaar mogelijk op te stellen. Mijn cameraman en ik moesten opgaan in het decor om Bent in zijn eigenheid te laten. Ik zou het trouwens niet anders gewild hebben. Het ligt in mijn aard om mij verdoken te houden en mijn ‘onderwerpen’ vanuit die positie te schaduwen. Bent is ook iemand die zich wel laat regisseren, maar het finaal op zijn eigen manier doet. Alles wat je ziet in de documentaire is echt en spontaan. Zo is ook de videoclip van Shadow of a Man nogal improvisatorisch tot stand gekomen. De eerste scènes filmden we in het appartement van Bent, waar hij zich eigenhandig in een droeve clown transformeerde met kindermake-up die we eerder gekocht hadden. Daarna trokken we te voet naar Santa Monica Boulevard om er getuige te zijn van een decadent Halloweenfeestje. Alles is vastgelegd zoals het gebeurd is.

Wandelen is een constante in het leven van Bent. Hij moet elke dag minstens een uur de straatstenen onder zijn voeten voelen. Krijgt die bijna obsessieve drang een plaats in de docu?

VAN ZEEBROECK: De film begint met een close-up van Bent zijn schoenen, als symbool voor het voortdurend onderweg zijn. Wandelen is een essentieel onderdeel van wie hij is als artiest. De plaat is ook op straat in zijn hoofd gegroeid. Daarom hebben we veel wandelshots gedraaid. Niet altijd even gemakkelijk, want we filmden zowel op de schouder als op statief. Het is sowieso geen evidentie om in LA te draaien. Paradoxaal genoeg kun je in het mekka van de filmindustrie bijna geen opnames maken zonder dat iemand om een toelatingsformulier vraagt. Het is ook niet de meest aangename wereldstad: iedereen wil er zich profileren, je krijgt businesskaartjes in de hand geduwd nog voor je erom gevraagd hebt en iedereen is er non-stop aan het netwerken, op elk uur van de dag.

Jason Falkner is geboren en opgegroeid in LA. Is hij dan een typische inwoner?

VAN ZEEBROECK: Neen, Jason heeft alleen de nonchalance die er zo kenmerkend is, overgenomen: hij is heel laidback. Maar ook enorm getalenteerd, alleen slaagt hij er niet in om zijn muzikaal talent naar buiten uit te dragen. Er zijn weinig mensen die Jason Falkner en zijn werk kennen. Met Bent heeft hij een vriend voor het leven gevonden. Jason komt ook prominent naar voren in de documentaire. Zijn rol geeft de film een extra diepgang en gelaagdheid. Ze zijn allebei enorm gepassioneerd en fanatiek in wat ze doen. Jason heeft al zijn energie en kennis in de strijd gegooid om de plaat zo goed te maken als hij kon zijn. Bent vloog dan weer de halve wereldbol over om in het salon van Jason op te nemen. Er zijn zelfs al plannen om opnieuw samen te werken.

LOTTE SCHREURS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content