RESERVOIR DOGS ****

'RESERVOIR DOGS': MICHAEL MADSEN (links) en TIM ROTH (tweede van rechts), op weg naar een Van Gogh-je.

Zaterdag 4/12, 23.20 – 2BE. Quentin Tarantino met Tim Roth, Harvey Keitel, Michael Madsen. VS 1991.

Geen enkele regisseur heeft de laatste twee decennia op wereldschaal zijn cinefiele passie – een ziekelijke kijkzucht naar B-films en exploitationflics – zo weten uit te buiten als Quentin Tarantino. Zijn films zitten vol citaten naar andere films. Is het recycleren? Plagiaat? Intertekstualiteit? Het maakt allemaal deel uit van onze ironische postmoderne cultuur, zou Andy Warhol zeggen. Maar twee merites kan je de ex-videotheekbediende Tarantino niet ontzeggen: een talent voor dialogen en een neus voor het casten van acteurs die al lang door Hollywood vergeten zijn.

Zoals Michael Madsen, een icoon van het Hollywoodgeweld. Die reputatie van tough guy heeft hij enkel te danken aan zijn rol als Mr. Blonde in Tarantino’s meesterlijke debuut Reservoir Dogs, een hippe, inventief gestructureerde en bloedige gangsterfilm-in-maatpak over een mislukte juwelenroof.

Tarantino is niet geïnteresseerd in de eigenlijke overval. Wel in het ervoor en erna. Zo wip je van coole gangsters die over Madonna’s ‘Like a Virgin’ discussiëren naar een witte loods waar ze op zoek gaan naar de verklikker in hun midden. En dan komt Madsens moment de gloire: dansend op Stealers Wheels Stuck in the Middle With You doet hij een Van Gogh-je met Tim Roth.

Sindsdien speelde Madsen – zijn stem klinkt alsof hij ooit een in schuurpapier gewikkelde volle asbak heeft doorgeslikt – een aantal bijrollen in films als Donnie Brasco, The Getaway, Sin City en Kill Bill. Maar zijn acteercarrière blijft toch vooral een stachanovistische opeenstapeling van kleine tot wandel-door-het-scherm-rollen, in een opmerkelijk aantal B-films van bedenkelijk allooi.

Madsen zelf ligt daar allesbehalve van wakker. Net zoals zijn rolmodel Robert Mitchum wentelt hij zich graag in zijn imago van Hollywoodrebel met een passie voor Harleys en geweren. En doodt hij de tijd tussen de opnamen met het schrijven van poëzie in een aan Kerouac verwante Beatstijl, die even strak en hard is als zijn manier van spelen. Overigens: zal Tarantino ooit nog het stof wegblazen van het project waarin Madsen en John Travolta de tweelingbroers Vega zullen spelen? Madsenfans kruisen de vingers.

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content