Film: * Extra’s: ****
Film: Ted Tally’s scenario voor Dino de Laurentiis’ tweede adaptatie van Thomas Harris’ Red Dragon (nadat hij in 1986 Michael Manns Manhunter produceerde) is schrander en zelfs vernieuwend (bijvoorbeeld door een veelbelovende proloog waarin Lecter wordt geklist). Dante Spinotti’s aards gekleurde fotografie verschilt grondig genoeg van zijn ijskoele designerbeelden uit Manhunter om een andere wereld van seriële psychoterreur te evoceren. Maar regisseur Brett Ratner is lang geen Mann, Jonathan Demme of Ridley Scott. Hij weet sommige scènes door een zakelijke aanpak boven de middelmaat te verheffen, maar toont nergens dwingende visie. Bovendien valt Norton iets te banaal uit als de getormenteerde Graham. En dat terwijl Hopkins in zijn vochtige kerker op automatische piloot staat, zichtbaar te oud voor een rol die nu een hartig stukje lever met chianti had kunnen gebruiken. Lichtpunt is dan ook Fiennes als de maanzieke family killer Dolarhyde, niet omdat hem psychologische diepte wordt gegund, wel door die tattoo.
Extra’s: Een topeditie voor een middelmatige film, het is een beetje de omgekeerde wereld, maar beslist ook leuk. Naast een audiocommentaar met Ratner en Tally, boordevol uitleg over adaptatie en regie, doet op de feature disc ook componist Danny Elfman zijn duit in het zakje. Je kunt de film bekijken met enkel de score, terwijl Elfman in de passages zonder muziek lesgeeft over de rol van muziek in film, over de verklanking van emoties en de keuze van instrumenten. Op de tweede openen zich de hellepoorten. Making Of Red Dragon, Anthony Hopkin’s Lecter & Me, De Brandende Rolstoel en Visuele Effecten, waarin je een montage van tien scènes met of zonder effecten kunt bekijken, zijn standaardbits, maar de Storyboardvergelijkingen en A Director’s Journey: Videodagboek van Brett Ratner zijn detailstudies van de beste soort. In Screen- en filmtests komt Dante Spinotti samen met Ratner uitvoerig terug op de tests voor look en design van haar, kostuums, prothesen, tattoo, terwijl in de criminologische FBI Profile: Inside the Mind of a Serial Killer Agent John Douglas zijn methode beschrijft en in The Leeds House Crime Scene Ray Peavy van LAPD Homicide technische adviezen delict geeft. Kers op de taart zijn echter de extra scènes: zeven deleted scenes met optioneel commentaar van Ratner, Tally en monteur Mark Melfrich; vier alternate versions of scenes met dezelfde optie; drie extended scenes, eveneens met de vermelde optie. En zie, ook Brett Ratner’s Untitled Student Film heeft zich in deze schatkist gewurmd!
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier