RECORDING!

© Charlie Dekeersmaecker

In de studio met een Belgische artiest. Deze week: Axelle Red.

LOCATIE ROYAL STUDIOS, MEMPHIS, TENNESSEE

OPNAMEDUUR DRIE WEKEN

TITEL ROUGE ARDENT

RELEASE 18 FEBRUARI

PRODUCERS MARK PLATI EN AXELLE RED

Twintig jaar na haar debuut Sans Plus Attendre pakt Axelle Red volgende maand uit met een nieuwe plaat: Rouge ardent. Opgenomen in Ukkel, New York en vooral haar geliefde Memphis, waar ze voor het eerst naartoe trok voor A Tâtons (1996). ‘Opnemen in de Royal Studios van Willie Mitchell is zalig’, zegt ze. ‘Het is alsof ik daar familie heb, ik ken er zoveel mensen. Tussen de opnames door ga je buiten op de trappen zitten, en dan passeert bijvoorbeeld de vader van Drake, die nog drummer is geweest van Jerry Lee Lewis, om wat rond te hangen. Het is net een jeugdhuis, maar voor oudere muzikanten. (lacht) Heel gezellig, ook met al dat soulfood.’

‘Op de foto zie je gitarist Stu Kimball uit Nashville, die nog met Bob Dylan heeft gespeeld. In het midden Lawrence ‘Boo’ Mitchell, de geadopteerde kleinzoon van Willie, die drie jaar geleden is gestorven. En rechts producer Mark Plati, uit New York. Dat is iets wat ik altijd graag heb gedaan: muzikanten samenbrengen die eigenlijk helemaal niets met elkaar te maken hebben. Zo vermijd je dat je een sound kopieert, of jezelf herhaalt. Jardin secret, ook in Memphis opgenomen, neigde naar Minnie Ripperton, Rodgers en Hammerstein. Nu zijn we de kant van Elvis Presley en het Staxlabel opgegaan.’

‘Voor de teksten, die ik zoals altijd eerst in het Engels en pas in de laatste fase in het Frans heb geschreven, zat ik met het beeld in mijn hoofd van iemand die achterblijft. Ik vond inspiratie in de film Into the Wild (Sean Penn, 2007). Stel dat die jongeman die naar Alaska trok om niet meer terug te keren een jeugdvriendin had. Het toppunt van romantiek vond ik dat. Het is een beetje zoals bij iemand die sterft: het is niet omdat die persoon er niet meer is dat je geen relatie meer met hem of haar hebt.’

‘Het is maar zelden gebeurd dat ik na afloop zo tevreden was over een plaat. Alsof de cirkel rond is. Ik was de indruk beginnen te krijgen dat de ervaring die ik met al mijn vorige platen had opgebouwd me meer hinderde dan vooruithielp. Met Rouge ardent heb ik de onbevangenheid teruggevonden waarmee ik mijn eerste plaat heb gemaakt. Ik voelde me veel minder geremd. Weinig weten is een vrijheid, en die heb ik teruggevonden. Ach ja, ik zit in zo’n fase van mijn leven. Ik draag zelfs weer kleedjes op het podium. (lacht)

Door Kurt Blondeel – Foto: Charlie Dekeersmaecker

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content