HET EINDE VAN DE WERELD. RATCHET & CLANK REDDEN ONZE PLANEET VOOR EEN TWEEDE KEER, IN DEZE SEQUEL VOL LEUKE WAPENS.

(PS2)

Ratchet & Clank 2 ****

Wat valt er nog te doen als je net de wereld hebt gered? Ratchet & Clank dreigden na hun heroïsche exploten een jaar geleden in de werkloosheid te belanden, maar worden van een depressie gered door Megacorp-directeur Abercombie Fizzwidget, die in de nesten zit. Hij heeft namelijk het bezoek gekregen van een dief, die vertrokken is met de nieuwste uitvinding van Megacorp. De Protopet, zoals het ding heet, is een robot in de vorm van een huisdier. Altijd lief, altijd gehoorzaam aan zijn baasje. Althans, dat vertelt Fizzwidget aan Ratchet en Clank, wanneer hij het duo inhuurt om de dief te vangen. Wat hij vergeet te vermelden, is dat de Robopet ook een bijzonder gemene kant heeft. Als Ratchet dat ontdekt, komt het verhaal in een stroomversnelling terecht. Kort samengevat: de wereld is nog maar eens in gevaar. Vreselijk onorigineel, maar gelukkig moet deze sequel het niet hebben van zijn verhaal. Wél van zijn uitdagende gameplay en zijn uitgebreid wapenarsenaal. Vooral in dat laatste departement heeft productiehuis Insomniac het voorbije jaar veel inspanningen geleverd. De 18 nieuwe wapens

brengen het totaal op 41.

Ondanks het belang van wapens, is Ratchet & Clank 2 zeker geen shoot ‘em up. Eerder Disney met een mean twist. Action-adventure met een vleugje role-playing en een streepje strategy. Het avontuur speelt zich af in prachtige decors, wat ook al het geval was in de eerste versie van de game. De twee helden ondernemen intergalactische reizen en begeven zich occasioneel op het terrein van de sciencefiction, al maken ze de meeste verplaatsingen nog altijd te voet. Meer van hetzelfde, zullen criticasters zeggen. Kan zijn, maar je liegt als je beweert dat je je verveelt met deze game. Deel één was een klein meesterwerkje, waarom dan veel veranderen? Insomniac, dat bekendheid verwierf met Spyro The Dragon, moet er alleen nog voor zorgen dat het verlost geraakt van de eeuwige en ondankbare vergelijking met de eveneens in Los Angeles gevestigde ontwikkelaar Naughty Dog, bekend van de millionsellersJak & Daxter en Crash Bandicoot. Beide bedrijven voeren al enkele jaren een vriendelijke concurrentieslag, maar doordat Naughty Dog altijd iets vroeger klaar is met zijn games, wordt Insomniac steevast in de schaduw geduwd. Eigen schuld, want Ratchet & Clank lijkt op Jak & Daxter zoals Spyro op Crash leek. Gelukkig speelt de gemiddelde PlayStationbezitter meer dan één goede game. Bart Vandormael

Bart Vandormael

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content