PANIC ROOM

Drie Zussen en een Baby Documentaire over drie zussen die de krachten bundelen om voor één van hen een kind te maken. Een vrouw die onvruchtbaar is geworden nadat ze baarmoederhalskanker heeft gehad, doet een beroep op haar twee zussen om een kind te krijgen: haar tweelingzus levert de eicel en de derde vrouw wordt draagmoeder (20.45 – Canvas)DAVID FINCHER

VS 2002, MET JODIE FOSTER, KRISTIN STEWART, FOREST WHITAKER. 21.15 – KANAALTWEE

David Fincher is een van de zeldzame Hollywood-regisseurs met ‘final cut’ die binnen het studiosysteem werkt. Die status heeft de briljante stilist en virtuoze technicus te danken aan films als Se7ven en Fight Club. In Panic Room etaleert hij opnieuw zijn stilistische bravoure, maar deze claustrofobische thriller is te conventioneel en mechanisch om er een onvergetelijke benauwende ervaring van te maken. Na de schitterende openingsgeneriek zien we hoe de pas gescheiden Meg Altman (harde meid Jodie Foster) en tienerdochter Kristin Stewart hun intrek nemen in een prachtig pand van vier verdiepingen in de chique Upper West Side van Manhattan. Het huis is uitgerust met een paniekkamer, een extreem beveiligde vluchtkamer met een stalen deur en een achttal bewakingsmonitors. De eerste nacht in het nieuwe, grote huis moeten moeder en dochter al een beroep doen op de bunker, want er dagen drie inbrekers onder leiding van Forest Whitaker op. Aan technisch meesterschap heeft deze stijlrijke genreoefening in suspense geen gebrek, kijk maar naar de manier waarop Fincher de digitaal bijgestuurde camera van Conrad Hall Jr. hyperdynamisch en dreigend door het huis laat razen. Het narratief lineair opgenomen kat-en-muisspel dat volgt, is echter zo clichématig dat je als toeschouwer maar zelden in de beklemmende greep van dit huis clos over veiligheidsparanoia komt. Een zwangere Foster, die een fysiek gekwetste Nicole Kidman na drie weken opnamen verving, liet haar engagement om als juryvoorzitster van het Filmfestival van Cannes op te treden vallen om eindelijk eens met Fincher samen te kunnen werken. (L.J.)

Operation Crossbow ** Michael Anderson, GB 1965. Producent Carlo Ponti liet zijn muze Sophia Loren opdraven in deze prestigieuze maar middelmatige oorlogsthriller naar een scenario van Emeric Pressburger dat hij schreef onder het pseudoniem Richard Imrie. De plot draait om de vernietiging van de V2-raketbasis in Peenemunde en regisseur Anderson heeft door het onevenwichtige script alle moeite van de wereld om zich op de actie te concentreren (22.40 – ARTE) 54 * Mark Christopher, VS 1998. Hoog gegrepen reconstructie van het reilen en zeilen van Studio 54, de befaamde Manhattanse discoclub uit de jaren zeventig. Mike Myers gooit hoge ogen als Steve Rubell, de homoseksuele eigenaar van de glitterclub (23.25 – VT4) The Eagle Has Landed ** John Sturges, VS 1976. Een topcast, met Michael Caine, Donald Sutherland en Robert Duvall, in een weinig overtuigende oorlogsthriller van westernspecialist en The Great Escape-regisseur Sturges over de poging van enkele nazi’s om Winston Churchill te kidnappen. Naar de bestseller van Jack Higgins (0.40 – BBC 1)

L.J.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content