Bij de première vorige week in New York van ‘Act Naturally’ – een film over twee stiefzussen die het nudistenkamp van hun vader erven – hadden de makers een lumineus idee om de aandacht te trekken: de vertoning was namelijk ‘clothing optional’. Enkele al even opmerkelijke publiciteitsstunts uit het Hollywoodverleden.

THE TEN COMMANDMENTS (1955)

Ter promotie van het klassieke epos over de avonturen van Mozes liet Cecil B. DeMille tientallen granieten tabletten met tien geboden maken, die in de VS geplaatst werden aan rechtbanken, scholen enzovoort. Omdat de tabletten achteraf bleven staan, leidden ze in de afgelopen decennia tot heel wat gebakkelei over de scheiding tussen Kerk en Staat: in 2005 nog moest het Hooggerechtshof beslissen of een tablet in Texas al dan niet weg moest.

MILLION DOLLAR MYSTERY (1987)

Een van de meest beruchte pr-stunts. Million Dollar Mystery gaat over enkele mensen die op zoek gaan naar een verdwenen buit en in de aftiteling kregen de bioscoopbezoekers te lezen dat er ook echt ergens een miljoen dollar verborgen lag. Wie aan de hand van tips uit de film de plek kon uitdokteren, kreeg het geld. Het goede antwoord – de neus van het Vrijheidsbeeld – werd geraden en de producers moesten het miljoen ophoesten, helaas een som die hoger lag dan wat Million Dollar Mystery aan de kassa’s had opgebracht.

ROBOCOP 2 (1990)

Nog een stunt met een ongewenst zij het iets minder duur effect. Bij de release van Robocop 2 in Frankrijk hadden de pr-verantwoordelijken er niets anders op gevonden dan om een ‘echte’ Robocop in een politieauto over de Champs Elysées te laten rijden en flyers te laten uitdelen. Tot de Parijse gendarmes hem tegenhielden, zijn papieren vroegen en hem in de gevangenis gooiden…

HOUSE OF WAX (2005)

Deze horrorfilm werd in de VS gepromoot door al op voorhand te verklappen dat een van de personages zou sterven: Paris Hilton meer bepaald, die een rolletje had gekregen en bloederig aan haar einde kwam, iets wat zowel op de posters als op T-shirts aangekondigd werd met ‘See Paris Die!’. House of Wax flopte zwaar, zodat bezoekers niet alleen Hilton zelf maar ook haar filmcarrière zagen sterven.

BORAT (2006)

Weinigen zijn beter in het trekken van de aandacht dan Sacha Baron Cohen: om zijn komedie over de Kazachse journalist te promoten, ging de acteur verkleed als Borat in september 2006 naar het Witte Huis om ‘premier George Walter Bush’ uit te nodigen voor een vertoning. George was helaas verhinderd, net als Mel Gibson en OJ Simpson, die ook een invitatie hadden gekregen.

DOOR STEFAAN WERBROUCK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content