De spurt naar het einde van ‘Idool 2004’ is ingezet. Wij stelden onze eigen jury samen die vlak voor de finale een oordeel geeft over het programma. ‘Dat sms’en is een opgefokt aanzetten tot hyperconsumeren. Waar is de tijd van de gele briefkaart?’ DOOR GUNTER VAN ASSCHE

‘IDOOL 2004’ ZONDAG 12/12 – 20.30 VTM

1. Heb je de wedstrijd gevolgd?

2. Wie maakte het meeste indruk?

3. Wie wordt de winnaar?

4. Stem je zelf op je favoriet?

5. Is ‘Idool’ muzikaal relevant?

Natalia (morele winnares ‘Idool 2003’)

1Ik probeer elke week trouw te kijken, maar het lukt me maar half zo vaak als ik wil. Tijdens de big-bandaflevering zat ik toch wel in de zaal. Ik hoop er ook tijdens de finale bij te zijn. Dan zul je mij zeker en vast in de zaal zien supporteren.

2 Ik had het wel voor de kleine Laura (D’Heedene). Dat meisje heeft een ontzettend mooie stem. Het was dan ook een totale verrassing toen ze enkele weken geleden ineens naar huis moest. Die exit had ik nooit zien aankomen. Het stemgedrag kan heel raar zijn.

3 Je kan niet weten wie zal winnen. Ik weet waarover ik spreek: week na week voelde ik die verschrikkelijke spanning ook zelf. Zoals niemand Laura’s exit had kunnen voorspellen, is een winnaar aanduiden ook hier onmogelijk.

4 Ik heb een paar keer gestemd in de voorbije afleveringen. Een paar sms’jes voor Laura kwamen van mij, maar het heeft uiteindelijk niet zoveel uitgehaald. Met het einde in zicht is het voor mij eigenlijk wel te moeilijk geworden om iemand te kiezen die mag winnen.

5 Het is knap dat er zoveel aandacht wordt besteed aan de verschillende aspecten van de showbizz. Je moet veel proeven aankunnen. Je leert zo ook om voor een publiek te staan. Ik vond het ook heel goed dat de kandidaten nu voor hun eigen bindteksten moesten zorgen. Mijn eerste bindteksten moest ik laten schrijven door anderen. Nu lukt het me zelf wel.

Johan Verminnen (Vlaamse zanger op de barricade voor de muzikant)

1De opdrachten zijn interessant maar ik begrijp de bedoeling niet zo goed: je geeft een prijs aan iemand die prima voorkomt en goed kan zingen. Worden die mensen nadien even goed begeleid? Wat gebeurt er als het programma eindigt en platenbons Bart Brusseleers een contract geeft?

2Born was behoorlijk sterk in de aflevering met de big band. Het verbaasde me dan ook dat net hij werd weggestemd. Het stoort me ook dat hij voor maart blijkbaar niets mag uitbrengen onder zijn naam. Dat is toch te gek? Zo’n contract wil ik wel eens inkijken.

3Ik heb lang niet alle afleveringen gevolgd, maar Sandrine heeft een betoverend mooie stem. Ik vraag me wel af of ze van plan is het hele internationale repertoire te coveren of dat er iemand gevonden wordt die teksten voor haar wil schrijven. Met covers bouw je zelden een bloeiende carrière.

4Die sms-politiek is nogal raar: hoe meer geld in je gepompt wordt, hoe verder je geraakt – daar komt het toch ongeveer op neer. Dat is zelfs geen democratisch principe: dat zou één man, één stem zijn.

5Er komen behoorlijk goede stemmen in voor, maar het concept baart me toch zorgen. Worden die zangers uiteindelijk niet aan hun lot overgelaten? Ik vind het nogal rauw dat ze de finalisten de droom doen koesteren dat ze écht iemand zijn, terwijl de meesten gedoemd zijn om uiteindelijk alle pensenkermissen af te dweilen: ‘Kijk naar ons, wij zijn de laatste vijf van Idool 2004!’

Luc De Vos (Gorki-voorman)

1Ik zag het onlangs omdat ik er zelf in voorkwam. Idool 2004 is echter zo alomtegenwoordig dat je zelfs niet hoeft te kijken om er alles over te weten. Ik wist zelfs dat er ooit een trapje in elkaar zakte vóór één van die uitzendingen. Dat werd zelfs een nieuwsitem.

2Een zangstem is eigenlijk niet belangrijk. Arno zei ooit: ‘Zingen is voor de vogeltjes.’ Zang is een aspect dat me nooit bijzonder interesseerde in de rock-‘n-roll. Als Soulwax vals zingt, kan mij dat niet schelen: ik vind hen fantastisch. Ik word meer gepakt door het stemtimbre.

3Sandrine zou de gedoodverfde winnares zijn. Dat geloof ik best, want ze ziet er wel goed uit. Maar ik heb er uiteindelijk nooit op gelet of die jongens en meisjes van Idool op toon konden zingen. Hadden ze daar geen jury voor?

4Dat sms’en is zo’n opgefokt aanzetten tot hyperconsumeren, maar blijkbaar kan het niemand wat schelen. Ik kan er écht niet bij dat iemand extra geld kan verdienen door mensen te laten telefoneren. Ik doe alvast niet mee: ik heb zelfs geen gsm. Waar is de tijd van de gele briefkaart trouwens?

5Ik heb er geen problemen mee. Idool is weliswaar een heel commercieel circus, maar dat geeft niet: om in Hollywood een ster te worden, moet je ook aan audities meedoen. De muziekwereld is altijd al een zakenwereld geweest: de dichter schrijft de droevige gedichten bij kaarslicht en de zakenman drinkt champagne in het bordeel.

Herman Schueremans (Medeorganisator ‘Idool 2004 In Concert’, op 6 februari in het Antwerpse Sportpaleis)

1Laat me het zo stellen: ik heb notie van Idool 2004. Ik ken de kandidaten wel bij naam, maar zelden bij toenaam. Ik heb een veel te actief leven om me iedere zondagavond voor het scherm te nestelen.

2In een flits heb ik Sandrine eens gezien. Die kan niet alleen zeer behoorlijk zingen, maar straalt ook heel wat klasse uit. Talent zit blijkbaar in die familie, want haar broer speelt bij La Louvière – een heel vlotte, mondige voetballer. Eigenlijk zijn die twee allebei schoolvoorbeelden van integratie.

3Wellicht Sandrine. Eerlijk gezegd ben ik geen grote fan van wedstrijden. Het blijft natuurlijk beter dan Eurovisiesongfestivals voor kinderen. In vergelijking met dat soort pedofiele kinderfestivals is Idool een veiliger competitie: de kandidaten houden kleinere trauma’s over aan hun verlies dan kindjes die over gans Europa in competitie gaan met elkaar.

4De heisa rond Idool 2004 gaat behoorlijk langs me heen. Het leven is dan ook te boeiend om je blind te staren op één iets. Zélfs al is dat Idool (lacht).

5Ik denk dat het nog een paar jaar zal duren vooraleer een artiest van Idool op het podium van Rock Werchter zal staan – hoewel ik hoop dat ik me vergis. Maar die voorbarigheid valt me nogal op. Ook tienergroepjes als Xink wanen zichzelf al snel op Rock Werchter: ‘Blijf nog even bij uw moeder’, denk ik dan.

Herman Brusselmans (Vlaamse successchrijver)

1Mijn vrouw Tanja en ik volgen Idool wel. In feite is dat een soap waar de spanning zich opbouwt en verdriet naast vreugde passeert. Wat mij fascineert aan soaps zijn de personages die je leert kennen en ziet veranderen. Kortom: de redelijk platte kenmerken van dat format past zo’n Idool 2004 perfect om het lijf.

2Sandrine is de beste, maar in de rockaflevering viel ze serieus door de mand. Dat is echt zo’n grietje dat softe r&b moet zingen. Maar als ook dat niet blijkt aan te slaan, zou Sandrine wel eens een serieuze klop tegen haar kloten kunnen krijgen. Dat was toch ook het geval met Brahim. Of Peter Evrard: een rocker die zijn ding wilde doen en mislukte.

3 Sandrine is een schoon meiske dat het beste van beide werelden verenigt: ze is door en door Vlaams, maar heeft tegelijk een donkere feel voor r&b. Maar ze zou op haar huidskleur kunnen afgerekend worden. Tenslotte stemmen toch ook een miljoen kiezers voor het Vlaams Blok. Een goede schoonzoon als Wouter scoort dan hoger.

4Ik vraag me wel eens af wie daarvoor eigenlijk sms’t? Ik kijk ook wel naar Idool en met mij veel andere huisvrouwen, maar ik sms niét. Omdat ik geen gsm heb, maar vooral omdat ik dat programma niet zo ernstig neem. Die intense sympathie voor de kandidaten die velen voelen, koester ik nu ook weer.

5Originaliteit wordt wel niet hoog aangeschreven, maar we mogen ons gelukkig prijzen dat ze niet verplicht werden om zélf nummers te schrijven. Tanja en ik hebben dit jaar wel bewust een paar afleveringen overgeslagen: de eerste, waarin iedereen op zijn bek gaat. Vorig jaar was dat nog het interessantste, maar we hebben het sindsdien wel gehad met die losers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content